Aktualno

STRUČNI SAVJETI I AKTIVNOSTI ZA RODITELJE PREDŠKOLACA Igra je poligon na kojem se dijete priprema za školu i život

STRUČNI SAVJETI I AKTIVNOSTI ZA RODITELJE PREDŠKOLACA Igra je poligon na kojem se dijete priprema za školu i život

Već više od mjesec dana živimo u potpuno novim okolnostima. Zatvoreni smo u svojim domovima, obavljaju se samo za život nužni poslovi, a škole i vrtići još 16. ožujka zatvorili su svoja vrata. Od tada se u Hrvatskoj uspostavila online nastava, no što je s djecom vrtićkog uzrasta, posebno predškolcima? Oni su ovog travnja i svibnja trebali proći testiranja za upis u prve razrede osnovnih škola, no to se zbog epidemije koronavirusa obustavilo do daljnjega. Mnogi se roditelji stoga pitaju kako i što s njima kroz igru raditi kod kuće, a tu je i vječna dvojba – što moraju znati pred polazak u školu? Stoga smo za ovaj broj DuLista u suradnji sa stručnim timom Dječjeg vrtića Župa dubrovačka pripremili za roditelje savjete i primjere aktivnosti koje mogu kod kuće raditi sa svojom djecom, a ujedno se odnose i na pripremu djece za polazak u školu. No, iz župskog vrtića najprije napominju kako priprema za polazak u školu zapravo ne počinje tek zadnju godinu prije upisa, već ona traje od samog rođenja.

— Dijete se za polazak u školu, tj. za život ‘priprema’ od samog rođenja. U vrtiću se to radi kroz svakodnevne i planirane aktivnosti, a svaka od njih istodobno podupire različite aspekte cjelovitog razvoja djeteta – navode nam. Mnogi roditelji možda misle kako je za polazak u školu najvažnije da dijete zna čitati i pisati, no ono što je dosta važnije jest da dijete razvije grafomotoričke i predčitalačke vještine jer će onda brzo i bez puno napora naučiti čitati i pisati. Sve spomenuto odvija se kroz igru.

STRUČNI SAVJETI I AKTIVNOSTI ZA RODITELJE PREDŠKOLACA Igra je poligon na kojem se dijete priprema za školu i život— Igra je poligon na kojem se dijete priprema za školu i za život, u kojoj je dijete zaposleno, u kojoj razvija svoja osjetila i u kojoj stječe potrebne vještine. Izuzetno je važna aktivna uključenost djeteta. Dok je dijete aktivno, ono se razvija. Drugim riječima, iako su ovo teški trenuci, ograničavanjem vremena provedenog pred ekranima uvelike se doprinosi kvalitetnoj pripremi djeteta za školu. Pri upisu djeteta u školu, potrebno je procijeniti stupanj psihofizičke razvijenosti djeteta, tj. zrelost za školu – fizičku, intelektualnu, emocionalnu i socijalnu – navode nam iz stručnog tima DV Župa dubrovačka.

Radite zajedno tjelovježbe

Krenimo redom. Pod fizičkom aktivnosti podrazumijeva se da je dijete postiglo minimum standarda za visinu, težinu i tjelesne proporcije, što procjenjuje pedijatar. Ovo je važno kako bi se dijete moglo nesmetano kretati, sjedati i nositi određenu količinu tereta. Također, važno je procijeniti jesu li djetetu potrebna određena pomagala poput naočala ili slušnog aparata. Bitno je da dijete ima usvojene higijenske navike te da pokazuje spretnost na području grube motorike.

— Cjelokupna fizička zrelost se prvenstveno razvija fizičkom aktivnosti. Kako je danas prisutna era računala, potrebno je dodatno voditi računa o fizičkoj aktivnosti djeteta. Fizička zrelost djeteta prati se kroz razvoj fine i grube motorike. Aktivnosti grube motorike koje bi predškolsko dijete trebalo moći spretno obavljati i potpuno njima ovladati su svi osnovni oblici kretanja u kojima sudjeluje cijelo tijelo – hodanje, trčanje, skakanje, provlačenje, preskakivanje, puzanje, stajanje na jednoj nozi, hvatanje i bacanje lopte… Stoga je potrebno kod djece poticati trčanje, igre lovice, igre loptom, preskakanje užeta, koturanje… U trenutcima kada je potrebno ostajati kod kuće, kao što nam nalaže novonastala situacija s koronavirusom, i dalje je moguće kod kuće raditi tjelovježbe s djecom. Kad roditelj u njoj sudjeluje, dijete će biti još motiviranije odrađivati tjelovježbu – ističe stručnim tim župskog vrtića.

STRUČNI SAVJETI I AKTIVNOSTI ZA RODITELJE PREDŠKOLACA Igra je poligon na kojem se dijete priprema za školu i životVježbe za finu motoriku

Dijete za polazak u školu mora imati razvijene i grafomotoričke vještine (fina motorika), kako bi onda bez napora usvojilo i tehniku pisanja.

— Važno je razviti fleksibilnost šake i prstiju koju osim pisanjem uvježbavamo i nizom aktivnosti u kojima dijete koristi svoje ruke i prste. Potrebno je da dijete pravilno drži olovku, da ima sposobnost orijentacije na papiru, zna povući jasnu liniju od crte do crte, od točke do točke, napraviti ravne, kružne i valovite linije, precrtati likove: krug, trokut, kvadrat, romb, da presavija papir prema uzorku, pravilno se koristi škarama… – navode dalje iz župskog vrtića. Za vježbe fine motorike postoji bezbroj aktivnosti. Neke od njih su izrezivanje papira, lijepljenje, nizanje kuglica, perlica ili tjestenine na konac, crtanje, precrtavanje, bojanje, modeliranje plastelina, gline, tijesta u boji, šivanje gumbića na tkaninu – svakodnevne vještine poput zakopčavanja i vezanja čvorova i mašni, pletenja pletenica, slaganja odjeće, upotrebljavanja pribora za jelo…

Predvještine

Pod intelektualnom zrelosti podrazumijeva se razvoj govora, odnosno sposobnost djeteta da izrazi svoje misli i potrebe, kao i da razumije govor drugih. Razvoj govora je povezan s nizom drugih kognitivnih sposobnosti, kao što su sposobnost opažanja, pamćenja, mišljenja, formiranja pojmova i rješavanja problema.

— Roditelj, kao prvi odgojitelj svog djeteta, neminovno ima spontanu ulogu u razvijanju njegovih predakademskih vještina. Ta uloga je posebno vidljiva sada, u ovim iznenadnim vremenima, a na svakoga pojedinčano je trenutna situacija djelovala na svoj način. Sustavno formalno poučavanje čitanju i pisanju započinje s obveznim školovanjem, no prije toga potrebno je razviti cijeli niz predvještina kao što je fonološka svijest, rječnik, pripovijedanje, svjesnost o pisanom tekstu i (pre)poznavanje slova (grafema) – naglašava nam stručni tim DV Župa dubrovačka. Tako se razvoj govora može poticati pričanjem i čitanjem priča djetetu, poticanjem djeteta da prepričava priču, ali i postavljanjem pitanja o pročitanoj ili ispričanoj priči.

STRUČNI SAVJETI I AKTIVNOSTI ZA RODITELJE PREDŠKOLACA Igra je poligon na kojem se dijete priprema za školu i životPotičite ih da pričaju o onome što vide

No, osim razvoja govora, intelektualna zrelost podrazumijeva i razvijenost pažnje, odnosno sposobnost fokusiranja na sadržaje, kao i sposobnost premještanja fokusa s jednog sadržaja na drugi. Veći fokus pažnje omogućuje lakše učenje, pamćenje te cjelokupno spoznavanje. Kako nam navode iz župskog vrtića, fokus pažnje se može uvježbavati i povećati poticanjem djeteta da završi započetu aktivnost. Primjeri igara za razvoj pažnje i pamćenja su primjerice pronađi put, pronađi razlike, premetaljke, zadaci u kojima dijete treba zapamtiti što više pojmova… U svakodnevnim pak aktivnostima kao što su šetnja ili pospremanje djecu možete poticati da pričaju o onome što vide. Također im možete primjerice u kutiju staviti pet stvari, dati djetetu da ih pogleda, zatvoriti kutiju i potom neka dijete nabroji sve stvari koje je vidjelo u kutiji. Također, svome djetetu možete reći pet riječi i neka ih ono potom ponovi za vama istim redoslijedom kako ih je čulo. Emocionalna zrelost, govore nam naši sugovornici, najvažnija je kako bi se dijete moglo što bolje prilagoditi na novonastalu situaciju, no ona se često kod upisa u školu zanemaruje.

— Emocionalna zrelost podrazumijeva da su djetetove emocionalne reakcije primjerene situaciji u kojoj se nalazi. Bitno je da dijete ima razvijenu određenu razinu samokontrole, odnosno da na prihvatljiv način reagira kada mu se uskraćuju pojedine želje te da pokazuje određenu razinu tolerancije na frustraciju. Emocionalna zrelost se potiče gradnjom pozitivne emocionalne klime u obitelji. Također je jako bitno poticati samostalnost djeteta tako da mu se daje prilika da donosi određene manje odluke i vrši izbore. Na taj način kod djeteta se razvija samopouzdanje (povjerenje u vlastite sposobnosti), što povećava djetetovu želju da započne neku aktivnost, njegovo ustrajanje u aktivnosti i njegovu stvarnu uspješnost. Roditelj koji sve radi umjesto djeteta ne daje mogućnost djetetu da doživi uspjeh – naglašavaju nam iz župskog vrtića. Važno je, govore dalje, poticati dijete, pohvaljivati ga za svaki pokušaj te izbjegavati kritike i kazne. Poticanjem samostalnosti, dijete razvija i odgovornost jer osjeti posljedice svojih odluka.

STRUČNI SAVJETI I AKTIVNOSTI ZA RODITELJE PREDŠKOLACA Igra je poligon na kojem se dijete priprema za školu i životBudite im model ponašanja

— Na posljetku, emocionalna zrelost podrazumijeva da je dijete steklo određenu stabilnost, da se može suzdržati od naglih i pretjeranih emocionalnih ispada te kontrolirati izražavanje emocija, pretjeranu frustraciju, ljutnju, da se ponosi uspjehom, ali i podnosi neuspjeh, da ima dobru sliku o sebi. Socijalna zrelost je usko vezana uz emocionalnu. Pod njom se podrazumijeva da dijete može prihvatiti sustav vrijednosti i ponašanja u školi te autoritet. Potiče se na jednak način kao i emocionalna zrelost. Dakle, važno je graditi pozitivnu emocionalnu klimu u obitelji, poticati samostalnost djeteta te ispunjavati djetetove potrebe, ali ne i želje – navode iz stručnog tima.

— Ono što roditelji mogu učiniti po pitanju socio-emocionalne zrelosti jest da djetetu budu model ponašanja u različitim situacijama (u komunikaciji, u rješavanju nesuglasica, u ponašanju u prometu, trgovini…), da budete dosljedni u svom odnosu s djetetom, da postavite realna očekivanja pred dijete, ohrabrujete ga i izbjegavate kritike, svakodnevno razgovarate i iskazujete interes za aktivnosti djeteta te mu omogućite kvalitetno provođenje zajedničkog vremena – zaključuju iz stručnog tima Dječjeg Vrtića župa dubrovačka.

RAZVOJ PREDČITALAČKIH VJEŠTINA
Govorno jezične igrice

Predčitalačke vještine kod djece se mogu poticati govorno-jezičnim igricama. Neke od njih su sljedeće: Prepoznavanje slova u riječi MAČKA? (dijete reče M-AČ-K-A); Što čuješ kada kažem Š-K-O-L-A?; S kojim slovom počinje/završava riječ KRAVA?; Prepoznavanje suprotnosti (veliko–malo, crno–bijelo, usko–široko, glasno– tiho, visoko–nisko, brzo–sporo…); Poznavanje lijevog i desnog (dotakni desnom rukom lijevo oko); Poznavanje položaja i odnosa (stavi kocku ispod kutije, u kutiju, na kutiju…); Ispričaj priču prema slici/slikama; Prepoznavanje rime (Ana-banana, miš-slon, tava-krava…); Igra ‘kaladont’ (reci riječ na završno slovo); Objasni sličnosti i različitosti: npr. jabuka i banana; medvjed i lav; avion i krava; auto i koza…; Nabroji tri stvari koje u kuhinji/sobi/ kupaonici počinju na slovo T?; Nabroji tri životinje koje počinju sa slovom M?; Nabroji voće koje je crvene boje, nabroji što vidiš u kuhinji smeđe boje?; Tko će nabrojati više stvari koje se nalaze u kuhinji/spavaćoj sobi?; Što sve možemo kupiti u trgovini, a počinje na slovo K?

Iz tiskanog izdanja DuLista od 15. travnja 2020.

Pročitajte još

OD 9 DO 13:30 U nedjelju se zbog Du Motiona zatvaraju pojedine prometnice

Dulist

PRIGODNI PROGRAM Jubilarna deseta obljetnica SHKM u Dubrovniku

Dulist

GOSTOVANJE U HERCEG NOVOM ‘Vidi kako Lokrum pere zube’ pred crnogorskom publikom

Ivana Mijić Vulinović