Zanimljivosti

Papa pita: Kako gledate na kontracepciju?

Papa pita: Kako gledate na kontracepciju?

Kako se gleda na kontracepciju, što se misli o homoseksualcima, kako se svećenici obraćaju takvim osobama, osjećaju li se rastavljene osobe marginaliziranima… samo su neka od ukupno 38 pitanja na koja će trebati odgovarati vjernici, svećenici i biskupi u cijelome svijetu, a koja su priprema za izvanrednu biskupsku sinodu o obitelji koju je za listopad 2014. godine sazvao papa Franjo.

Odgovori na pitanja, koja su upućena biskupskim konferencijama, bit će pripremni dokument za sinodu o obitelji. Papa Franjo želi se konzultirati s lokalnim crkvama koje mogu o pitanjima raspravljati s vjernicima u župama, odnosno sa svim ljudima.

Opis problematika

Osim na izvanrednoj sinodi na kojoj će se analizirati prikupljena svjedočenja i prijedlozi biskupa, dokument će biti i na redovnoj sinodi 2015. godine na kojoj će se dati pravci za pastoral osoba u obitelji. Upitnik koji je upućen svim biskupima, pa prema tome i hrvatskima, počinje opisom problematika koje su se pojavile posljednjih godina, kao što je sve veći broj parova koji žive nevjenčano, među kojima ima i istospolnih zajednica. Zatim se govori i kako je istospolnim parovima dopušteno posvajanje djece, o napuštanju vjere, o ženama koje “posuđuju” svoju maternicu drugim parovima itd. U drugom dijelu dokument na tri stranice nabraja biblijske temelje i crkveno učenje na temu braka i obitelji. Na koncu je popis od 38 pitanja među kojima se traži informacija o širenju i prihvaćanju crkvenog nauka o obitelji i je li on u pastoralnim programima na svim razinama, prenosi vecernji.hr

Doktrina enciklike Pavla VI.

Pita se, na primjer, i traže li vjenčanje u crkvi i nekrštene osobe ili one koje se proglašavaju nevjernicima. Postavlja se pitanje koliko ljudi živi u nevjenčanoj zajednici, koliko ima rastavljenih, koliko rastavljenih i ponovno oženjenih i kako se svećenici odnose prema njima. Znaju li rastavljene i ponovno oženjene osobe da žive izvan crkvenih pravila i ne mogu primati pričest itd. Ima i pitanja vezanih za kontracepciju, za načine planiranja djece, odnosno o doktrini enciklike Pavla VI. Humanae vitae. Traže se i prijedlozi biskupa.

Pitanja u dokumentu pripreme sinode o obitelji

1. O proširenosti Svetog Pisma i magisteriju Crkve glede obitelji
a) Koja je stvarna posljedica učenja Biblije, Gaudium et spes-a Familiaris Consortio-a i ostalih dokumenata postkoncilijarnog učenja o vrijednosti obitelji prema Katoličkoj crkvi? Kako naši vjernici bivaju obrazovani na obiteljski život prema nauku Crkve?
b) Gdje je poučavanje Crkve poznato, potpuno prihvaćeno? Postoje li poteškoće u provođenju ga u praksu? Koje?
c) Kako poučavanje Crkve biva prošireno u kontekstu pastoralnih programa na nacionalnoj, biskupskoj i župničkoj razini? Koja se kateheza izgovara o obitelji?
d) U kojoj mjeri, posebno u kojim pogledima, je to podučavanje stvarno poznato, prihvaćeno, odbačeno i-ili kritizirano u necrkvenim okruženjima? Koji su kulturni čimbenici koji stvaraju prepreku punom prihvaćanju crkvenog podučavanja o obitelji?
2. O braku prema zakonu prirode
a) Koje mjesto zauzima koncept zakona prirode u građanskoj kulturi, kako na institucionalnoj, obrazovnoj i akademskoj razini, tako i na narodnoj razini? Koje vizije antropologije su uključene u toj raspravi o prirodnom temelju obitelji?
b) Koncept zakona prirode prema zajednici između muškarca i žene je općenito prihvaćen kao takav od strane krštenih općenito?
c) Kako se spočitava u praksi i u teoriji zakon prirode o zajednici između muškarca i žene glede formiranja obitelji? Kako je predlagana i produbljivana u građanskim i crkvenim ustrojstvima?
d) Ako kršteni koji ne idu u crkvu ili za sebe kažu da ne vjeruju zatraže vjenčanje, kako sučeliti pastoralne izazove koji slijede iz toga?
3. Pastoral obitelji u kontekstu evangelizacije
a) Koja su iskustva rođena u posljednjim desetljećima na pripremama za brak? Kako se pokušalo poticati zadaća evangelizacije supružnika i obitelji? Kako promicati savjest obitelji kao „Kućnu crkvu“?
b) Je li se uspjelo predložiti oblike molitve u obitelji koje mogu ustrajati u kompleksnosti sadašnjeg života i kulture?
c) U sadašnjoj situaciji krize među generacijama, kako su kršćanske obitelji znale ostvariti svoj poziv za prenašanje vjere?
d) Na koji su način lokalna Crkva i duhovni obiteljski pokreti znali stvoriti primjerne putove?
e) Koji je posebni udio parova i obitelji koji su uspjeli dati glede širenja vizije integralnog para i vjerodostojne kršćanske obitelji danas?
f) Koju je pastoralnu pažnju Crkva pokazala za potporu hoda parova u formiranju i parova u krizi?
4. O pastoralu za sučeljavanje s nekim teškim bračnim situacijama
a) Suživot ad experimentum je znatna pastoralna stvarnost u pojedinoj Crkvi? U kojem bi se postotku mogla brojčano procijeniti?
b) Postoje li slobodne građanske zajednice (zajednice de facto) bez građanskog i religijskog priznanja? Postoje li povjerljivi statistički podaci?
c) Rastavljeni i razvedeni ponovno oženjeni su značajna pastoralna stvarnost u pojedinoj Crkvi? Kako su sučeljava s tom stvarnošću kroz prilagođene pastoralne programe?
d) U svim tim slučajevima: kako žive kršteni sa svojom neispravnošću? Jesu li svjesni? Iskazuju jednostavno ravnodušnost? Osjećaju se isključeni i žive s patnjom nemogućnost primanja sakramenata?
e) Koje zahtjeve rastavljene i ponovno oženjene osobe postavljaju Crkvi glede sakramenata euharistije i pomirenja? Među osobama koje se nalaze u tim situacijama, koliko njih pita sakramente?
f) U pojednostavljanju kanonske prakse glede priznanja izjave o ništavnosti bračne veze mogao bi ponuditi stvarni pozitivni prilog rješenju problematike tih osoba? Ako „da“, u kojim oblicima?
g) Postoji li pastoral za dolazak ususret takvim slučajevima? Kako se obavlja takva pastoralna aktivnost? Postoje li programi o tome na nacionalnoj i biskupskoj razini? Kako se rastavljenim i ponovno oženjenim osobama najavljuje Božje milosrđe i kako se provodi čin crkvene potpore njihovu vjerskom hodu?
5. O zajednicama osoba istog spola
a) Postoji li u vašoj državi građanski zakon o priznanju zajednice osoba istoga spola koji na određeni način izjednačava braka?
b) Koje je držanje pojedinih i lokalnih Crkava kako pred građanskom državom promicateljem građanskih zajednica među istospolnim osobama, kako pred osobama uključenima u takvu vrstu zajednice?
c) Koja je pastoralna pažnja moguća prema osobama koje su izabrale živjeti u takvoj vrsti zajednice?
d) U slučajevima zajednice istospolnih osoba koje su posvojile djecu kako se pastoralno ponašati glede prenošenja vjere?
6. O obrazovanju djece u okviru situacija neregularnih brakova
a) Koji je u tim slučajevima procjenjivi razmjer djece i odraslih u odnosu na djecu rođenu i odraslu u obiteljima regularno osnovanima?
b) S kojim držanjem se roditelji obraćaju Crkvi? Što traže? Samo sakramente ili i katehezu i općenito podučavanje religije?
c) Kako pojedine Crkve idu ususret potrebama roditelja te djece u nuđenju kršćanskog odgoja njihove djece?
d) Kako se provodi sakramentalna praksa u tim slučajevima: priprema, davanje sakramenta i pratnja?
7. O otvaranju vjenčanih za život
a) Koje je stvarno znanje koje kršćani imaju o doktrini Humanae vitae o odgovornom očinstvu? Koju se savjest ima u moralnom vrednovanju različitih načina reguliranja rađanja? Koja produbljenja bi mogla biti sugerirana s pastoralne točke gledišta?
b) Jeli prihvaćena da moralna doktrina? Koji su najproblematičniji aspekti koji stvaraju otežavajućom prihvaćanje u velikoj većini parova?
c) Koje prirodne metode promiču pojedine Crkve za pomoć bračnom paru da u praksu provede doktrinu iz Humanae vitae?
d) Koje je iskustvo glede te teme u praksi sakramenta pokora i u sudjelovanju u euharistiji?
e) Koje suprotnosti se uočavaju između doktrine Crkve i građanskog obrazovanja po tom pitanju?
f) Kako promicati mentalitet otvoreniji natalitetu? Kako pospješiti porast rađanja?
8. O odnosu između obitelji i osobe
a) Isus Krist objavljuje misterij i poziv čovjeka: obitelj je privilegirano mjesto da se do dogodi?
b) Koje kritične situacije obitelji u današnjem svijetu mogu postati preprekom susreta osobe s Kristom?
c) U kojoj mjeri kriza vjere koju osobe mogu proći utječu na obiteljski život?
9. Ostali izazovi ?i prijedlozi

Pročitajte još

NA DANAŠNJI DAN 1817. Rođen preporoditelj, liječnik Ivan August Kaznačić

Dulist

OŠ LAPAD TREBA VAŠU POMOĆ Obogatimo boravak učenika u knjižnici

Dulist

GLASAJTE ZA OŠ GRUDA Pomozimo školarcima da obnove knjižnicu

Dulist