Grad

NIKOLINA FARČIĆ Čokoladni lakat otpor je hiperprodukciji kineskih suvenira

NIKOLINA FARČIĆ Čokoladni lakat otpor je hiperprodukciji kineskih suvenira

‘Orlandova godina’ nadahnula je dubrovačke kreativce da svoje umjetničke napore usmjere ka prezentaciji poznatog viteza kroz svoj rad. Jedna od njih svakako je i Nikolina Farčić čiji je dubrovački čokoladni lakat, tj. dvadeset i tri čokoladice u kutiji duljine 51,2 centimetra, ‘prava mjera’ za zasladiti se. Riječ je o suradnji s Krašem te se u kutijici nalaze njihove mliječne čokolade umotane u dizajnirane papiriće u liku Orlanda. -Ambalaža simulira duljinu dubrovačkog lakta. Inzistirali smo da bude takvog oblika, a kroz dvije dubrovačke rozete vide se čokoladice. Unutra je dvojezična priča o Orlandu, a i cijena je u ovoj Orlandovoj godini simbolična i promotivna te iznosi 51,20 kuna. Cijena doduše varira po suvenirnicama, Duty free shop je na primjer, stavio cijenu od 11 eura. Čini mi se puno, ali to su njihovi apetiti i ne možemo se u to miješati. Čokoladni lakat činio mi se baš kao originalan i zgodan poklon, a i super su mi te mini čokoladice koje imamo rijetko priliku vidjeti. Imali smo ideju sliti cijeli čokoladni lakat u komadu, ali, čim bi se negdje njime kod distribucije udarilo ili ako bi pao, puknuo bi i onda bi cijeli suvenir izgubio smisao – govori nam Nikolina Farčić.
Kad se čokoladice pojedu, baci se kutija, a za uspomenu ostane ‘redalica’ duljine dubrovačkog lakta. Na kutiji je objašnjeno, naglašava Farčić, kako je sve napravljeno te koja je bit Orlandove priče. U prostoru Luže napravili su i ‘roll up’ kako bi se turisti mogli s Orlandom slikati i kupiti čokoladu.

‘Turisti još ne percipiraju Orlanda’
-Naši ljudi bolje pecipiraju Orlanda, nama je sve to vrlo jasno, ali turistima treba objasniti. Kako sad nema Orlanda, tj. s obzirom da je ograđen, gostima je teško povezati priču s našim vitezom, a pogotovo jer ne vide lakat na skalinu. Napravili smo stalak kako bi naši proizvodi bili vidljivi. Ako bismo je stavili u bilo kakvu butigu između Milke i Tobleronea, nitko je ne bi obadao. Stalak nam je bio zgodan marketinški alat u godini kad nema Orlanda da se podsjetimo kako svi mogu biti Orlando i da potaknemo interes za našeg viteza – ističe Farčić. Čokoladni lakat dio je Farčićkinih DUvenira koji su nastali, kako naglašava, ‘kao otpor hiperprodukciji kineskih suvenira i svemu na što se samo nalijepi Dubrovnik. Farčić ističe kako je veliki problem i što nema nikakvog šireg promišljanja u sklopu kojeg bi se komunicirao Dubrovnik.

-I drugi mladi ljudi u Gradu pokušavaju nešto raditi u smislu originalnih suvenira. Osobno nisam nikad uspjela napraviti 20–30 proizvoda da bih mogla otvoriti butigu. To je uvijek problem svih proizvoda koji odudaraju od standardnog koncepta suvenira. Svi koji naprave nešto drukčije, s odmakom, nalaze se u istoj situaciji – nemaju gdje izložiti proizvode. Trebao bi postojati nekakav ‘concept store’ dubrovačkih suvenira gdje bi svatko mogao donijeti svoje proizvode. Zamišljeno je da naš čokoladni lakat bude lansiran u godini Orlanda, ali da zaživi kao dubrovački slatki gastrosuvenir i da nosi cijelu priču. Svi su DUveniri osmišljeni tako da komuniciraju Dubrovnik i našu materijalnu i nematerijalnu baštinu. Kada smo pregovarali o projektu koji bi podrazumijevao ediciju priča o materijalnoj i nematerijalnoj baštini za sve veće hrvatske gradove, jedini se za tu priču ‘zakačio’ gradonačelnik Splita s kojim pregovaramo za Grgura Ninskog – ističe Farčić.

‘Trebamo postavljati standard’
A, interes splitskog gradonačelnika pobudio se već na Večeri od Kandelore kada je gradska uprava poklonila čokoladni lakat svojim uzvanicima.
-Grad zaslužuje svake godine poklon po mjeri za Večeru od Kandelore. Tako trebamo postavljati standarde, a ne priklanjati se tuđima. U toliko bi trebalo prepoznavati našu priču. Puno je ljudi koji razmišljaju na ovaj način i žele napraviti respektabilne suvenire. Primjerice, kada smo radili rokovnik, iskoristili smo fotografije naših performansa vremeplova i priredili 12 priča o Dubrovniku. Algoritam nam ga je izložio na svojim policama, ali se on izgubio u moru njihovih rokovnika. Pojede nas jednostavno sva ta ponuda. Zato se svi mladi ljudi koji rade na sličnoj priči lako obeshrabre. Možda će ipak sve te kulturne industrije naći svoje mjesto u Lazaretima kada oni budu kulturni nukleus pa da se tamo napravi ‘concept store’ ili neka butiga proizvoda koji komuniciraju Grad i koji se ne baziraju na Game of Thrones i nekim drugim vrijednostima koje su došle u Grad. Toliko imamo te nematerijalne baštine koja nije vidljiva na prvu ruku. Primjerice, radili smo ombrele s DUvenirima na kojima piše ‘Odluke ne donosite dok ombrele nosite’ i tako smo komunicirali priču kako se u doba južine nikad nisu donosile odluke. To nisu ‘copy-paste’ suveniri. U budućnosti bi Grad trebao razmišljati o tome kako osmisliti butigu takvog tipa – govori Farčić. A, kreativnost ove Dubrovkinje nije se zaustavila na čokoladnom laktu i rokovnicima, već se neprestano grana u izradu brojnih drugih originalnih suvenira kroz koji se komunicira ona prava dubrovačka priča.

DUveniri nastaju ‘punom parom’
-Radimo i burse na koje smo napravili otisak grada sa seksterijima i objesit ćemo ih na tiramolu u Luži. Tiramola je simbol života u Gradu, na konopima gdje se ne suše šugamani, nego druga roba, znamo da žive neki ljudi, a to je priča o Gradu. Tiramola je pričala o tome tko živi iza škura – nastavlja Farčić. U izradi su također i majice povodom 70. obljetnice Dubrovačkih ljetnih igara. Riječ ‘sloboda’ napisana je na njima tako na čak 70 jezika i ukomponirana u Minčetu uz rečenicu ‘Non bene pro toto libertas venditur auro’ koja je jako važna za Grad. — Imamo i majice s natpisom ‘sa svakim lijepo, ni s kim iskreno’ s time da je to ‘ni s kim iskreno’ tiskano naopako jer je to obrnuto od moralne vertikale. Na isti smo se način poigrali i s riječima ‘nazbilj’ i ‘nahvao’. Trenutno kreiramo i za Europsku prijestolnicu kulture Rijeka 2020. Imamo jako puno ideja, ali je realizacija u Hrvatskoj jako skupa. Ipak, mislim da se s čokoladom ne može pogriješiti zato smo je izabrali da kroz nju iskomuniciramo priču o našem Orlandu. Za naš dubrovački čokoladni lakat trenutno su zainteresirani, primjerice, privatni iznajmljivači koji ga gostima poklanjaju u znak zahvale, zatim agencije za vjenčanja koje svojim klijentima preporučuju da ga poklone svojim uzvanicima, a može i poslužiti kao izvrstan korporativni poklon – zaključuje Nikolina Farčić.

‘Zasladite se pravom mjerom’
Dubrovački je kameni Orlando ponosan stjegonoša barjaka Sv. Vlaha i barjaka Libertas. Osim uloge stupa srama u prošlosti, imao je Orlando i praktičnu vrijednost pa je kao simbol pravednosti tj. odsjecanja pravom mjerom, duljina Orlandova desnog lakta (51,2 cm) ruke kojom drži mač stoljećima bila dubrovačka mjera za tkaninu. Kao parafraza dubrovačkog lakta, nekada mjere za tkaninu, kreiran je ‘dubrovacki lakat čokolade’ kao hommage Orlandu. Zasladite se ‘pravom mjerom’, dubrovačkim laktom čokolade, poruka je koja mjeru kao ključnu riječ i mentalni sklop ovog Grada uvijek ističe, sveprisutnu u materijalnoj i u nematerijalnoj kulturnoj baštini Dubrovnika – dio je dvojezične poruke unutar čokoladnog lakta.

Pročitajte još

SUFINANCIRANI PROJEKATI GRADA DUBROVNIKA I DURA-E Među njima i dodatna sredstva za pomoćnike u nastavi

Dulist

POTPORE ZA SEDAM KLUBOVA Uručeni ugovori za programe sportskih aktivnosti za osobe s invaliditetom

Dulist

[PODCAST ‘S BARBAROM’] Iliana Stojanović o odlasku iz Masline i mami koja bi je znala zazvati i reći: Daj reci toj ravnateljici da te pusti doma!

Barbara Đurasović