Zanimljivosti

NA DANAŠNJI DAN S kolodvora u Gružu krenuo popularni Ćiro

Na današnji dan, 15. srpnja 1901. s kolodvora u Gružu krenuo je prvi vlak, od Dubrovčana popularno zvan Ćiro. Svečano je otvorena željeznička pruga Gabela – Zelenika (bokokotorska luka) s odvojcima između Uskoplja i Gruža te Huma i Trebinja, a na otvaranju je bilo više tisuća ljudi. Za brojne uzvanike bio je organiziran svečani ručak na austro-ugarskom ratnom brodu ‘Habsburg’, a svečana večera u hotelu ‘Imperial’, kako piše viša kustosica Dubrovačkih muzeja Ljerka Dunatov

U Zbirci starih fotografija i razglednica iz fundusa dubrovačkog Pomorskog muzeja čuva se crno-bijela fotografija dolaska prve željeznice u Dubrovnik. Fotografija u prvom planu prikazuje ukrašenu lokomotivu i dio kompozicije, a lijevo zgradu postaje. Na zgradi je ploča s natpisom: ‘Gruž, Gravosa’. Pred postajom se nalaze ljudi koji su sudjelovali u dočeku vlaka, svečano odjeveni, s cilindrima ili u odori. Desno se vide gruški zaljev i usidreni veliki bijeli parobrod. Fotografija je nastala u Dubrovniku i nema zapisa o tome kako je dospjela u Muzej.

Treba napomenuti kako je do izgradnje željeznice, ulogu glavne luke na dubrovačkom području imala gradska dubrovačka luka u koju su pristajali jedrenjaci velike i male plovidbe koji su prosječno imali po tridesetak tona. Veći brodovi, parobrodi, nisu se mogli koristiti gradskom lukom zbog svoje veličine. Teretni parobrodi duge plovidbe i svi Lloydovi putničko-teretni parobrodi, pristajali su u Gružu. Stoga je sve više rasla potreba gradnje željezničkog spoja sa zaleđem. Carskom uredbom od 7. srpnja 1898. određuje se izgradnja pruge i odobrava kredit od 33,6 milijuna kruna. Pruga je smatrana možda i najtežim građevinskim zahvatom u tadašnjoj državi zbog težine terena, te uvjetom da pruga bude zaštićena od napada s mora. Tome je doprinosila i izgradnja kuća i okućnica za zaposlenike željeznice i njihove obitelji, a na predjelima koje je tadašnja vlast smatrala nepouzdanima, zgrade su građene poput tvrđava, s puškarnicama, a oko njih nije bila dopuštena nikakva gradnja. Nakon izradbe projekta gradnja je počela 1898. godine.

Inače, ova ruta je bila dio tadašnje južne mreže uskotračnih željeznica koja je Austro-Ugarska Monarhija počela graditi u 19. stoljeću. Ove željeznice su povezivale Metković, Gruž (Dubrovnik), Zeleniku (Boka Kotorska) i kasnije Ploče, s gradovima u planinskom reljefu Bosne i Hercegovine. Uvođenjem željeznice promet u gruškoj luci rapidno raste, tako da ona u svim segmentima postaje dominantnom u odnosu na staru gradsku luku.

Tijekom sedamdesetih, ukinuta je mreža uskotračnih željeznica u BiH i južnoj Dalmaciji, s izuzetkom profitabilnih ruta, a uskotračna željeznica je zamijenjena standardnom željezničkom trakom. Dana 1. lipnja 1976., promet je obustavljen na pruzi između Čapljine i Dubrovnika, a Dubrovnik je postao lučki grad bez željezničke pruge.

Izvor/Foto: Dubrovački muzeji

Pročitajte još

[VIDEO] Prosula se Linđova pjesma Gradom

Dulist

VIDEO/PRESLADAK PRIZOR U Mlinima se izleglo čak 14 pačića

Dulist

PRIPAZITE Kako se zaštititi od velikih vrućina?

Dulist

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija