Aktualno

Kruzeri kažnjeni sa 767 tisuća kuna zbog sumpornog onečišćavanja

Kruzeri kažnjeni sa 767 tisuća kuna zbog sumpornog onečišćavanja

Prošle godine Lučka uprava Dubrovnik zabilježila je ukupno 438 ticanja brodova na kružnim putova­njima s kojima je u naš grad pristiglo 732.431 putnika. U 2019. ta će brojka porasti, a s njom eksponencijalno i zarada koje se mjeri u milijunima. Posrijedi je izuzetno unosna industrija od koje profitiraju sve grane lokalnog, ali i državnog gospodarstva. Međutim, malo kome je poznata pozadina priče, odnosno posao nekolicine zaposlenika čija zadaća je da sam boravak na plo­vilu, dakle plovidba te pristajanje u odredišnu luku protekne na sigurno­sno zavidnoj razini kako po putnike tako i okoliš.

Od 1997. Republika Hrvatska je punopravna članica Pariškog Memo­randuma te u sastavu Lučke kapetanije Dubrovnik djeluje tzv. kontrola sigur­nosti plovidbe stranih brodova (Port State Control Officer) koja zapošljava trojicu inspektora – Nikolu Beusana, Igora Jadrušića i Joška Vlašića. Kako bi obnašali svoju dužnost obvezni su proći naobrazbu koja se odvija u por­tugalskom Lisabonu, inače sjedištu European Safety Maritime Agency ili Europske pomorske sigurnosne agen­cije nagon čega stječu licencu koja se obnavlja svakih pet godina. Tako­đer, redovno prolaze obuku pohađa­jući seminare koje održava pomorska sigurnosna agencija – EMSA. Nji­hov zadatak zahtijeva pripremu kako ‘papirnatu’, tako i onu za praktični dio, a za potrebe provjere sigurnosti broda znaju pješke prijeći relaciju duljine od nekoliko kilometara.

Ministarstvo mora, prometa i infra­strukture Republike Hrvatske odobrilo im je i da imaju pravo vršiti laborato­rijske analize goriva kod brodova koji uplovljavaju u naš akvatorij. Uzorkova­nje traje koji sat. Nakon nekoliko dana dobije se dvojezični rezultat koji se potom ubacuje u svjetsku bazu poda­taka. Sukladno ishodu, ako je prona­đena količina sumpora veća od dozvo­ljene zapovjednik i tvrtka se globe, a novac od kazni odlazi u državnu blagajnu.

Udio sumpora u gorivu nakon 2020. smanjit će se na 0.5 posto

— Zbog izbjegavanja zagađenjem sta­kleničkim plinovima u zraku, teži se smanjenju udjela sumpora u gorivu koji pokreće brod. Sredinom 2015. u Europi propisan je način kako ih kori­stiti. Odluka se počela primjenjivati 2016. pa je tako točno određeno kako se trebaju ponašati brodovi koja se nalaze u tzv. SECA području na Baltiku, ali i Mediteranu. To se odnosi na činjenicu da brod koji je na otvorenom moru može upotrebljavati gorivo s postot­kom sumpora do 3.5 posto, međutim već u luci, odnosno sidrištu on ga mora smanjiti na 0.1 posto, a između europ­skih luka dogovoreno je razina od 1.5 posto. Iza 2020. taj iznos reducirat će se na 0.5 posto – objašnjava Nikola Beusan.

Više pročitajte u tiskanom izdanju DuLista!

Pročitajte još

PRIGODNI PROGRAM Jubilarna deseta obljetnica SHKM u Dubrovniku

Dulist

GOSTOVANJE U HERCEG NOVOM ‘Vidi kako Lokrum pere zube’ pred crnogorskom publikom

Ivana Mijić Vulinović

VENECIJA POČELA NAPLAĆIVATI ULAZ U GRAD Mnogi nezadovoljni: ‘Pretvaraju nas u tematski park’

Dulist