AktualnoUrednički izbor

IZ AUTOŠKOLE NEGODUJU Dario Vrankić: Novim Pravilnikom past će prolaznost

IZ AUTOŠKOLE NEGODUJU Dario Vrankić: Novim Pravilnikom past će prolaznost

Prijedlog Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu obavljanja i organiziranja vozačkih ispita te načinu izdavanja i oduzimanja dopuštenja ovlaštenom ispitivaču trenutačno je u fazi usuglašavanja nadležnih službi unutar MUP-a – poručili su na upit DuLista iz resornog ministarstva. Naime, ako se navedeni usvoji polaznici autoškola bit će podvrgnuti ozbiljnim promjenama prilikom polaganja vozačkog ispita za B i BE kategoriju. U prvom redu one podrazumijevaju opremanje vozila kamerom kako bi ona snimala sam tijek ispita te izostajanje instruktora s istog tako da suvozačko mjesto zauzme ovlašteni ispitivač.

Snimka kao dokaz
— Svrha uvođenja sustava audiosnimanja i videosnimanja tehničkim uređajem je ujednačavanje standarda i kriterija provedbe vozačkih ispita, budući da je nužno na ispitu kandidata ispitati sve propisane sadržaje, a posebno vožnju autocestom i brzom cestom, vožnju većim brzinama i dr. kako bi se ispitnim centrima/mjestima – objasnili su nam. Kamera u vozilu bi imala audio-vizualni sustav snimanja te bi bila poveujednačili sadržaji ispita u pojedinim zana s GPS-om. Tako bi se omogućilo praćenje komunikacije između osoba te bi se snimak, primjerice, iskoristio za potkrjepljivanje ili demantiranje žalbe kandidata u slučaju nezadovoljstva rezultatom ispita.

Zašto je neophodno nesudjelovanje instruktora u ispitnom procesu, međutim, iz MUP-a nisu kazali. Predložene izmjene, poglavito potonju, udruženja autoškola, Hrvatska obrtnička komora, Hrvatska udruga poslodavaca, ali i ispitivači Hrvatskog autokluba, doduše neslužbeno, okarakterizirali su nepotrebnima. Naime, u Hrvatskom autoklubu čiji djelatnici i vrše ispitivanje, inzistiraju na šutnji do otvaranja javne rasprave, odnosno objavljivanje službenog prijedloga predmetnog Pravilnika. Tek, tada, kazali su za naše čitatelje, iznijet će svoje mišljenje. Svoj stav, međutim, jasno izlaže vlasnik dubrovačke Autoškole Rally Dario Vrankić koji je u ovoj branši već četvrt stoljeća.

Potkapacitiranost ispitivačima
Vrankić raspolaže voznim parkom od 12 automobila i šest motocikla. Polaznike vožnji uči dvanaestero instruktora, a trenutno ih je 250. Upisi se vrše svakih 14 dana kada nakon savladavanja prometnih propisa i sigurnosnih pravila te pružanja prve pomoći, odrađuju 35 sati vožnje. Potom, odazivaju se provjeri znanja kojeg provode HAK-ovi ispitivači. Prema Vrankiću oni bi usvajanjem Prijedloga dnevno mogli promijeniti i do 15-ak automobila kojima se prethodno nisu služili, u gradu kojeg ne poznaju te bi morali preuzeti ulogu osobe koja će uz evaluaciju i provjeru znanja, naravno, zapisivanje grešaka, upravljala udvojenim komandama i reagirala u slučaju opasnosti.

-Dubrovnik gravitira Regionalnom ispitnom centru Split koji pokriva područje od Zadra, odnosno Benkovca do krajnjeg hrvatskog juga. On raspolaže s 10-ak ispitivača koji na teren izlaze svaka dva tjedna te dnevno u prosjeku imaju 10-ak kandidata. Dakle, potkapacitirani su. U pomoć im dolaze kolege iz unutrašnjosti, kao iz Zagreba i Osijeka. Unatoč tome, izrazili su veliko negodovanje te mnogi od njih razmišljaju o promjeni profesije. Na njima bi ovim bilo previše odgovornosti posebno kada govorimo o tome tko će snositi troškove ako dođe do sudara, odnosno tko će autoškolama nadoknaditi nastalu štetu na vozilu u kojem se vrši obuka – priča Vrankić.

Pad prolaznosti
Mišljenja je kako Ministarstvo unutarnjih poslova griješi inzistiranjem na spomenutim izmjenama, osobito u segmentu ispitivača. Njihov stav je, komentira, kako ocjenjivanje kandidata trenutno nije objektivno što, tvrdi, nije utemeljeno. Uvjerenja su, nadalje, kako im ispitivači pogoduju pri prolasku što najbolje opovrgavaju podatci iz prošle godine, a koji pokazuju bitno smanjenje sudjelovanja mladih vozača u prometnim nesrećama. Naime, njihov broj u proteklih deset godina opao je za 73.60 posto. Navedeno sugerira kako hrvatske autoškole dobro odrađuju svoj posao. ‘Oni zaista izlaze obučeni tako da u svakom stanju znaju upravljati vozilom’, zaključuje Dario Vrankić.

Također, nastavlja, u MUP-u su sigurni kako instruktori pomažu ispitaniku pri polaganju iako bi zvučni signal na udvojenim komandama jasno odao svaku takvu njegovu namjeru. Ovdje, naglašava, moramo razmišljati o polaznicima kojima je dovoljan šok kad im nakon manje-više 35 sati vožnje u automobil sjedne treća nepoznata osoba na stražnje sjedalo, a kamoli na suvozačko. Instruktori su s njima od početka, predviđaju situacije koje su se iskustveno pokazale potencijalno opasnima, što ispitivač neće moći pa je za očekivati kako će sama prolaznost izuzetno pasti. Tim dolazimo do financijskih izazova.

Preostale novosti
— Svaki ispit košta 236 kuna plus 625 kuna koliko stoje tri dodatna sata vožnje koje kandidat mora odraditi nakon pada. Ako osoba ne prođe tri puta, praktički je platila polovicu iznosa pohađanja autoškole. Netko bi mogao reći da se ide nama u korist jer ćemo na taj način više zaraditi, ali ovako će se stvar samo zakomplicirati. Kandidat neće ništa bolje znati nakon par sati, samo će ga hvatati veća panika i nesigurnost pa se ne isključuje mogućnost da mnogi od njih i odustanu od samog polaganja – tumači Vrankić iz čije škole godišnje izađe oko 600 osoba s vozačkom dozvolom.

Osim ovih novosti, Prijedlog Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu obavljanja i organiziranja vozačkih ispita, propisuje i još pravila. Prema jednom od njih autoškola bi mogla prijaviti kandidata za vozača na ispit iz predmeta Upravljanje vozilom i prije završetka njegovog osposobljavanja. Uvjet je da se osposobljavanje završi najmanje 48 sati prije samog polaganja i to najranije ako su osobi preostala tek tri sata do dovršenja minimalnog propisanog plana i programa.
Predlaže se i da kandidat koji nije na vrijeme pristupio polaganju ispita ili nije položio ispit iz određenog nastavnog predmeta može mu ponovno pristupiti uz uplatu nadoknade i to u razdoblju kojeg zada ovlaštena stručna organizacija, ovom slučaju Hrvatski autoklub. Navedeni rok ne smije biti kraći od sedam i dulji od 40 dana. Nacrt Pravilnika donosi i da se vozački ispit odrađuje u vozilu na kojem ne bi bilo krovne ploče s natpisom autoškola i koje bi imalo na vjetrobranskom staklu držač kamere za snimanje cjelokupnog procesa vozačkog ispita.

Iz tiskanog izdanja od 5. veljače 2020.

Pročitajte još

PO MJERI GRAĐANA Tjedni pregled gradskih projekata

Dulist

[FOTO] BAHAT I NEKULTURAN A gdje nego na sred puta?

Dulist

SUTRA U GOSPINOM POLJU Motociklisti, policija vas poziva na poligon sigurne vožnje

Dulist