Aktualno

ANALIZA Kad ste zadnji put jeftino letjeli za Zagreb?

ANALIZA Kad ste zadnji put jeftino letjeli za Zagreb?

Što južnije to tužnije i ine parole koje se na ovaj ili onaj način referiraju na prometnu (ne)povezanost Dubrovnika s ostatkom svijeta, ali u prvom redu s ostatkom Hrvatske, potvrđuju se svakim novim danom. Dok nas s jedne strane uprava ZL Dubrovnik uveseljava potpisivanjem ugovora s inozemnim tvrtkama koje lete iz Dubrovnika prema brojnim svjetskim destinacijama, naš nacionalni prijevoznik prvo ukida izravnu liniju za Frankfurt, a kako se čini, od trenutka od kada je Andro Vlahušić uveo Zračni most za Zagreb, i diže cijene letova iz Dubrovnika prema hrvatskoj metropoli.

Povratna karta za 700 (ili manje) kuna?
Ne treba se pokušavati vraćati puno godina unatrag da se prisjetimo kako je povratnu kartu do Zagreba bilo jednostavno ‘uhvatiti’. Trik je naravno bio rezervirati let barem tjedan dana prije, a ukoliko ste planirali putovanje dva tjedna prije takva relativno pristupačna karta bila je praktički sigurna stvar. No malo pomalo to se promijenilo, a jeftina karta otišla je praktički u nepovrat. Kartu je trenutno praktički nemoguće pronaći ispod tisuću kuna (ako imate sreće), a iako službeno poskupljenje (kao ni razlog za isto) nije nikad obzanjeno, ono je neosporno svakome tko pokuša kupiti kartu za Zagreb.

Potraga za jeftinom kartom
Kako bi dokazali ovu tvrdnju DuList je krenuo u potragu za jeftinom kartom putem službene stranice Croatie Airlines. Parametri pretrage napravljene u petak 19. lipnja bili su karta za jednu osobu, u jednom smjeru od Dubrovnika do Zagreba, u razdoblju od mjesec dana svaki dan od četvrtka 25. lipnja do subote 25 srpnja. Rezultati su bili poražavajući.
Od mogućih 30 dana najčešća najjeftinija karta u jednom smjeru koštala je 550 kuna, dok je ona najskuplja u jednom smjeru bila najčešće između 906 kuna i 1218 kuna. Da budemo točniji od mogućih 30 dana za njih čak 21 nismo uspjeli naći kartu ispod famoznih 550 kuna. U jednom smjeru. Štoviše 29. srpnja najjeftinija je bila 762 kune, a 19. srpnja 675 kuna. ‘Jeftinije karte’ u tzv. ‘Fly Promo’ kategoriji na njihovoj stranici našli smo 2. srpnja (dvije na jednom i šest na drugom letu) i to po cijeni od 450 kuna, tri takve karte bile su dostupne 15. srpnja, a nedefiniran broj po toj cijeni bio je dostupan 22. srpnja. Uvjerljivo najjeftinija cijena karte bila je 298,75 kuna, no po toj cijeni ste mogli letjeti isključivo 23. srpnja (samo jedna takva karta je bila dostupna), kao i na večernjem letu 21. srpnja. Po cijeni od 387,50 kuna mogli ste nabaviti jednu jedinu kartu na večernjem letu 16. srpnja. I to je to. Valja istaknuti kako je što se tiče Fly Promo kategorije tijekom naše pretrage bilo gotovo pravilo da su takve karte moguće na ranojutarnjem i/ili večernjem letu. Također, cijena od 550 kuna nije bila moguća na svim letovima, pa je tako nerijetko najjetinija karta bila preko 600, odnosno 700 kuna na popodnevnim letovima.

Povratni letovi, jednaka situacija
S obzirom na to da je u svakoj formi komercijalnog prijevoza nepisano pravilo kako je vožnja/let/plovidba u jednom smjeru pojedinačno skuplja u odnosu na isti smjer povratne karte, našu potragu za pristupačnom cijenom proširili smo i na povratne letove za Zagreb. Vrijeme promatranja je jednako, kao i promatrano razdoblje dakle od 25. lipnja do 25. srpnja. Kako bi pokušali dobiti što je moguće ‘šarolikije’ rezultate kroz tih mjesec dana promatrali smo letove u devet navrata, s predviđenim ostajanjem u Zagrebu između dva i četiri dana. Na ovaj način pokušali smo pokriti odlaske i povratke radnim danima, ali i vikendom. Rezultati su ponovno poražavajući.
Prvo razdoblje je uključivalo polazak iz Dubrovnika 25. lipnja i povratak 28 lipnja. Najeftinija karta iz Dubrovnika koštala je 550, najskuplja 906 kuna. Najjeftinija karta iz Zagreba bila je 592 kune, a najskuplja 1073 kune. Od 29. lipnja do 2. srpnja najeftinija karta s juga bila je 906, 25 kuna, dok bi vas najjeftiniji povratak koštao 492,50 kuna (ako bi uspjeli kupiti tu jednu Promo kartu), a najskuplja karta iz Zagreba bila je 1113,75 kuna.
Ako ste htjeli letjeti povratno iz Dubrovnika za Zagreb 3.7 do 5.7 najjeftinija karta bi vas koštala 550, najskuplja 906 kuna, dok bi vas najeftiniji povratak iz Zagreba koštao 592 kune, a najskuplja karta je 1261,25 kuna.
Od 6. srpnja do 9. srpnja letjeli bi najjeftinije za 550 kuna iz Dubrovnika, odnosno 700 kuna iz Zagreba (i to u Fly Promo kategoriji), dok su skuplje verzije 906,25 i 1261 kunu za povratak iz metropole.
Na otvaranje Ljetnih igara let iz Dubrovnika koštao bi vas najmanje 550, a najviše 1218 kuna, a povratak 12. srpnja izašao bi vas najmanje 680, a najskuplje 1261 kunu. U slučaju da vas srce ili potreba vuče u Zagreb 13. srpnja, a povratak planirate 16. srpnja taj gušt će vas stajati najmanje 550 odnosno 492 kune (Promo kategorija za povratak iz Zagreba), dok će vas najskuplje karte koštati 1031 odnosno 948,75 kuna.
Gotovo identična situacija je za let 17. srpnja s povratkom 19. srpnja (izuzev što je najskuplja karta iz Dubrovnika 1218 kuna), kao i od 20 srpnja do 22. srpnja osim što je u potonjem slučaju najskuplja karta iz Dubrovnika 906,25 kuna.
Zadnje promatrano razdoblje uključuje let iz Dubrovnika 23. srpnja te povratak iz Zagreba 25. srpnja. Najjeftinija karta iz Dubrovnika koštala bi 298,75 kuna (Fly Promo), dok je najjeftinija karta iz Zagreba (također u Fly Promo kategoriji) 492 kune. Vrijedi istaknuti kako je na dan povratka iz Zagreba na popodnevnom letu u kategoriji Fly Promo najeftinija karta bila nevjerojatnih 1765 kuna. U jednom smjeru. Treba napomenuti i kako smo se u našoj analizi vodili isključivo traženjem najeftinije opcije ne gledajući vrijeme leta što je luksuz koji si mnogo ljudi ne može priuštiti.

Svemu kumovao Zračni most?
Kako je već istaknuto službeni razlog za podizanja cijena (na način da najeftinija povratna karta na relaciji Dubrovnik-Zagreb, rezervirana mjesec dana unaprijed, koja je moguća na samo jednom letu košta čak 790,47 lipa), nikad nije objavljen, no već se odavno špekulira kako je glavni krivac za to projekt Zračnog mosta kojeg je uveo dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić. Naime, ideja da se Dubrovčanima subvencionira po 125 kuna u jednom smjeru kada lete za Zagreb zvučala je sjajno na papiru. No praksa i teorija često su različite pa je praksa tako pokazala da je na dobru, ali strahovito nerazrađenu ideju Vlahušića, CA odgovorila dizanjem cijena.
Prema podacima koji su DuListu dostavljeni iz gradske uprave, za prošlu godinu građani su zatražili subvencioniranje za 15 178 karata. Od toga je najniža cijena karte za koju je tražen povrat bila 200 kuna, a najviša 1256 kuna. No od svega najviše je zabrinjavajuća činjenica kako prosječna cijena karte koju je Grad subvencionirao u jednom smjeru bila 468 kuna. Da su građani u oba smjera letjeli po toj cijeni to bi svejedno koštalo 936 kuna, odnosno 686 kuna kad se oduzme subvencija. Koga onda Grad Dubrovnik subvencionira?
Objašnjenje za ovako ponašanje CA može se pronaći u činjenici da za model Zračnog mosta nikad nije dogovoren alotmanski zakup karata, odnosno nije fiksirana cijena karata koja bi se u takvom modelu prodavala Dubrovčanima.
Dok iz Croatie Airlinesa tvrde kako su ponude o zakupu karata poslali u lipnju i srpnju 2013. godine, te još jednom u siječnju 2014. godine iz Grada Dubrovnika poručuju kako su u siječnju tražili ponudu CA na kako na njihov zahtjev nikad nije odgovoreno?! Također ističu kako je model zakupa karata za ‘sve stanovnike juga Hrvatske koji se nalaze u obuhvatu korištenja Zračne luke Dubrovnik, a nisu povezani autocestom i u posebnoj su kopnenoj enklavi i dalje vrijedan razmatranja’, no poručuju kako se u takve razgovore moraju uključiti ‘i drugi subjekti, a ne samo Grad Dubrovnik’.
Za kraj valja istaknuti kako Grad Dubrovnik za Croatiju Airlines izdvaja dvostruke subvencije, prvo u vidu Zračnog mosta svojim građanima (što je podizanjem cijena ponovno završilo na računu CA), a kroz sljedeće dvije godine planira se 4 milijuna kuna za subvencioniranje ukinute linije Dubrovnik – Frankfurt. Također ne treba zaboraviti ni tzv. PSO (Public Service Obligation) program kojim se država obvezuje pokriti gubitke na domaćim letovima, pa tako i one na relaciji Dubrovnik-Zagreb za koji je popunjenost kabine tijekom prošle godine bila 69,2 posto. I jesmo li spomenuli da je to za 0.4 posto bolje nego 2013. godine? E pa jest…

Pročitajte još

Libertas pojačava polaske ‘šestice, uvodi i svakodnevnu noćnu liniju

Dulist

OD 9 DO 13:30 U nedjelju se zbog Du Motiona zatvaraju pojedine prometnice

Dulist

PRIGODNI PROGRAM Jubilarna deseta obljetnica SHKM u Dubrovniku

Dulist