Natrag
20.11.2018 08:51

facebook

twitter

google

rss

dulist

ŽELJKO LUKETIĆ I LERI AHEL ‘Zanima nas glazba koja ima trajnu vrijednost’

23.4.2017 @ 22:21 Mia Njavro dulist IN

Podijelite:

Veseli nas ponovo najaviti filmsku manifestaciju ‘Tišina, molim!’, koja će se održati od 24. do 30. travnja, s temom ‘Film i Grad od 1919.’.

U mnoštvu zanimljivog popratnog programa, fokus je manifestacije na jugoslavenskoj kinematografiji, a među ostalim posjetitelji će imati priliku uživati u predstavljanju restauriranog vinila s također nedavno pronađenim soundtrackom jednog od najpoznatijih jugoslavenskih SF filmova ‘Gosti iz Galaksije’ popraćenog projekcijom istoimenog filma, snimljenog u Dubrovniku 1981. godine. Tim povodom, razgovarali smo za ovaj broj DuLista sa Željkom Luketićem i Lerijem Ahelom, dvojcem koji je ovaj fantastični soundtrack ‘iskopao’ iz zaborava.

Možete li za početak otkriti kako je tekao put do pronalaska navodno izgubljene glazbe iz kultnog SF filma?
Željko Luketić: Gosti iz galaksije, barem onako kako je većina glazbenih kompozitora primijenjene glazbe radila, nikada nije bila namijenjena izdavanju. U nas ne postoji takva tradicija kao što postoji u svijetu, da se film prati i izdavanjem vlastite glazbe. Vrlo je malo takvih primjera. Zato kompozitori poput Tomislava Simovića nisu odveć brinuli na kakvome se formatu ta glazba čuva, znali su je nakon upotrebe u filmu prebrisati ili snimati na najmanjoj mogućoj brzini da uštede magnetofonsku vrpcu koja je bila skupa. Gosti iz galaksije nisu bili vrpci na kojoj je jednostavno pisalo – Gosti iz galaksije, nego razbacani na nekoliko različitih nepotpisanih traka, a potom i zametnuti među drugim vrpcama. Valjalo je preslušati svaku, naći i kreditirati je, jer su teme sastavljene od niza kratkih glazbenih komada. Za svog života, Simović nije mario za adekvatno arhiviranje svog rada, naprosto je bio prezauzet snimanjem novih, a snimio je i napisao iznimno veliki broj partitura. Definitivno je najproduktivniji hrvatski autor filmske glazbe.

Kakav je osjećaj bio otkriti, odnosno pronaći tu glazbu?
Leri Ahel: Znali smo da postoji, ali plašilo nas je da možda nije presnimljena ili bačena. Mnogo takvih dokumenata, glazbenih i filmskih, godinama je tako nestalo. Ne postoji nažalost pravilo što se događa s opusima velikih autora, zato je ovaj posao izuzetno zanimljiv, jer svaki put kad nađete nešto, znate da ste spasili komadić vrijedne povijesti koji bi inače ostao izgubljen. Želimo ga objavljivanjem dati javnosti na analizu i smjestiti ga u kulturni korpus koji mu pripada, a svaki takav novi dokument mijenja već napisane povijesti. Primjerice, ovakav soundtrack, za kultni film snimljen u Dubrovniku i češkom studiju Barrandov, po smjelosti i konceptu izričaja ide u red najvažnijih takvih radova u svijetu. Uz Dušana Vukotića i Tomislava Simovića, rijetki su znanstveno-fantastični filmovi imali u to vrijeme gotovo kompletan elektronski soundtrack.

U ožujku je izašao vinil. Pitanje svih fanova je – kako i gdje se može nabaviti?
Željko Luketić: Znate kako se to nekad govorilo – u svim boljim prodavaonicama ploča! Šalim se, mreža takvih dućana više ne postoji, ali čini se da idemo prema tome, jer vinil opet postaje omiljen medij za slušanje glazbe. U Zagrebu tako postoji barem desetak trgovina u kojima možete nabavljati vinile. Goste iz galaksije možete nabaviti u Pločniku i Karma Vinilu u Zagrebu, te Dallas Shopu u Rijeci. Sva tri mjesta kolekcionarima su jako poznata i iznimno ih cijene. Naravno, tu je i Internet kao danas popularno mjesto kupnje, ako ga preferirate.

Planirate li svjetski plasman vinila?
Leri Ahel: Naš glavni plan u startu je i bio krenuti i sa svjetskom distribucijom, jer želimo da naše kulturne vrijednosti dođu i do stranaca koji su jako zainteresirani za sve što dolazi s ovih prostora. Ploču smo štampali u Njemačkoj, a naša distribucija za svijet je u Nizozemskoj, tako da nam se redovito javljaju ljudi koji su je nabavili u Australiji, Europi i Americi, gdje stoji ravnopravno uz najnovije ploče velikih filmskih hitova i kompozitora. Stižu nam i recenzije, pa tako ugledni britanski časopis Shindig uspoređuje Simovića sa Johnom Carpenterom i Isao Tomitom. Zaista smo sretni što Simović barem posthumno nailazi na priznanje i odobravanje.

Hoćete li se nastaviti baviti ovakvim ‘arheološko-istraživačkim’ pronalascima glazbe, ne nužno filmske?
Željko Luketić: Svakako nastavljamo rad i istraživanja glazbe ovih prostora, žanrovski nismo određeni, jer nas zanima glazba koja ima trajnu vrijednost, glazba koja nije pomodna i ne svira samo jedno ljeto kako se to kaže. Objavljujemo i moderne reinterpretacije starije glazbe, te posve nove radove koji će imati duži vijek trajanja. Naprosto nas trend ne zanima, nego sve ono što ćete i za 10 ili 20 godina moći staviti na svoj gramofon i uživati, bez da imate dojam kako je zastarjelo. Krajem godine bavimo se glazbom za animirane filmove, a bit će i prije toga ugodnih iznenađenja. Govorit ćemo o tome više na gostovanju na festivalu ‘Tišina, molim!’ 28. travnja, gdje su nas ljubazno pozvali Kinematografi Dubrovnik. Jako se veselimo posjetiti lokacije na kojima su Gosti iz galaksije snimljeni, a održat ćemo i predstavljanje ploče, te publici pokazati film. Dubrovnik je sjajna filmska lokacija koju nije otkrila samo Igra prijestolja, tradicija filma kod vas je jako duga. Pozivamo sve ljubitelje filma, ulaz će biti besplatan.

Komentari





O autoru: Mia Njavro

Diplomirana novinarka i magistrica komunikologije. U slobodno vrijeme pišem, u radno vrijeme pišem. Prestala sam skupljati salvete, a najčešće se bavim temama od životne važnosti, kao što su filmovi, glazba i društveni mediji.

Iz rubrike
   Impressum | Privatnost | Uvjeti
  © 2018 dulist d.o.o. Sva prava pridržana