Zanimljivosti

ZAŠTO DALMATINAC GRIZE MOJSIJA Zanimljivo otkriće u franjevačkom klaustru

ZAŠTO DALMATINAC GRIZE MOJSIJA Zanimljivo otkriće u franjevačkom klaustru

Na jednom kapitelu klaustra Male braće prikazan je Mojsije u klečećem položaju s knjigom u rukama. U tom pokorničkom stavu očito je zato što moli Jahvu da se smiluje i oprosti narodu. Pri tom je napadnut od dva različita psa, od kojih je jedan dalmatinac.

Kako se u ovu scenu molitve prošnje uklapaju psi koji grizu Mojsija? Pas vrijedi kao čovjekov dobar prijatelj i često se veže uz gospodara. Ipak, pas može biti vrlo opasna životinja, koja se koristila i u ratne svrhe. U te svrhe, poznato je, korišten je i dalmatinac kao pratitelj konjanika. Četiri dalmatinca na drugom kapitelu izgledaju miroljubivo i njihove prignute figure imaju funkciju u nosivoj konstrukciji klaustra, kao uostalom i ova scena s Mojsijem. Kod ove „biblijske scene“ psi međutim nisu miroljubivi. Napali su gospodara, i to Mojsija koji vrijedi za vođu njihovih gospodara. Jednog čovjeka napala su dva psa i svaki od njih grize po jednu njegovu nogu. Nije riječ o nekoj zaigranosti pasa, niti o pozi koja je umjetniku slučajno došla na pamet. Radi se o promišljenoj konstrukciji koja šalje teološku poruku. Tako strašni ugrizi ovdje simbolički mogu predstavljati višestruko mrmljanje Izraelaca i prigovore Mojsiju i Aronu zašto su ih doveli u pustinju, da žeđom pomori njih, njihovu djecu i njihovu stoku (Izl 14,11). Psi ovdje mogu predstavljati ljude, koji se gube i ponašaju „životinjski“, prave zlatno tele i klanjaju mu se kao bogu. Može se u njihovim zagrizima očitati želja Izraelaca da spriječe Mojsija u molitvi, da ga odvrate od klanjanja Bogu koji ih je uveo u pustinjske nevolje. Prikaz se može čitati i kao želja naroda da se Mojsija privoli da se moli njihovu „zlatnom bogu“. Psi također naravno predstavljaju i životinje, koje se sa svojim gospodarima osjećaju prevarene i ugrožene, pa otuda ovdje njihov krvoločni napad. Inače, u Bibliji se na sedamnaest mjesta spominje pas. Ne postoji, međutim, takav izričaj koji bi se doslovno moglo povezati sa scenom na ovom kamenom kapitelu. Navod blizak po smislu i najbliže mjesto u opisu izbavljenja iz egipatskog ropstva donosi knjiga Izlaska. Tu se kaže: „Među Izraelcima ni pas neće zalajati na živo stvorenje: ni na čovjeka ni na životinju.’ Po tome ćete znati da Jahve luči Izraelca od Egipćanina.“ (Izl 11,17). Riječ je tu, prema svetom piscu, više o razlici koju Jahve pravi između poganih Egipćana i vjernih Izraelaca. Također je tu govor o psima lutalicama u kojima se u stvari prepoznaju pogani. O njima pjeva i psalmist: „Opkolio me čopor pasa, rulje me zločinačke okružile, probodoše mi ruke i noge.“ (Ps 22,17). Ili pak: „Uvečer se vraćaju, reže poput pasa i trče po gradu“ (Ps 59,7). Predočeni psi na kapitelu ne samo da laju, nego napadaju čovjeka, pa citirani tekstovi mogu nuditi zaključak da se ovdje radi o egipatskim psima, koje su Izraelci poveli sa sobom da im čuvaju stoku i da im na druge načine služe. U trenutku kolebanja naroda i ovi ratni psi našli su se na strani kolebljivaca. Navedeni biblijski citat, koji na neki način razlikuje izraelske od egipatskih pasa, upućuje pak na činjenicu da su Izraelci imali i svoje mirne pse. Njih pak otkrivamo samo u knjizi Tobijinoj, gdje je pas opisan kao pratitelj čovjeka (Tob 6,1 i 11,4).

Majstor, koji je isklesao ovaj kapitel, očito je bio upućen ne samo u biblijski nego i u pseći svijet. Biblija inače na pse, osim u spomenutoj Tobijinoj knjizi, uglavnom gleda kao na zle i nečiste životinje. A u Egiptu su pak životinje, pa tako i psi, značili sasvim drukčiju vrijednost. Štovani su kao bogovi ili božji pratioci.

U ovoj sceni mogu se prema tome prepoznati oni koji prigovaraju Mojsiju što ih nije ostavio u Egiptu, gdje su „sjedili kod lonaca s mesom i jeli kruha do mile volje“, nego ih je doveo u pustinju (Izl 16, 3). Po tom tumačenju, klesar je ovim prizorom htio reći da su protiv Mojsija i njegova saveza s Bogom pogani, oni koji su zlatno tele napravili. Dok on moli Jahvu da se smiluje narodu „ujedaju ga“ oni koji su protiv te molitve i koji se opet okreću Egipćanima. Njih na ovom kapitelu predstavljaju zli psi, a jedan od njih je dalmatinac.

Ako pozornost skrenemo s ovakvog mogućeg tumačenja i biblijske uloge u kojoj se našao dalmatinski pas, iz ove scene može se čitati i njegova duga povijest i njegovo vjerojatno egipatsko porijeklo. Ta vrlo stara teorija dobila je ovdje u franjevačkom klaustru još u starom vijeku potvrdu u kamenu. Mojsije koji je iz egipatskog ropstva kroz pustinju vodio narod u obećanu zemlju prikazan je u poniznom molbenom stavu pred Gospodinom. Uz narod su išle životinje, koje su čuvali psi. Dva psa, dvije različite pasmine, ovdje su iza Mojsijevih leđa, a jedan je lako prepoznatljiv kao dalmatinski pas. Zanimljivo je da je i ovaj njegov lik, kao i neki dalmatinci na drugom kapitelu, u domovinskom ratu pogođen gelerom i možda tako spasio nekoga koji je u tom trenutku radio u ljekarni.

Može se gotovo sa sigurnošću tvrditi da pet pasa dalmatinaca prikazano na kapitelima klaustra predstavljaju najstarije figure tih pasmina u našim krajevima. A stara pretpostavka, da su ovi hrtoliki psi iz Egipta došli u područje ilirske Dalmacije preko Male Azije i Grčke, potvrđena je ovdje u kamenoj plastici gdje se tog psa veže uz Mojsija i izlazak Izraelaca iz Egipta. A da psi dalmatinci potječu iz Egipta potvrđuju njihovi prikazi na grobnici egipatskog vezira Rekhmire iz vremena oko 1450. prije Krista. To je upravo Mojsijevo vrijeme, i vrijeme izlaska Izraelaca iz egipatskog ropstva. Zanimljiva je u tom smislu i činjenica da je u grobnoj kapelici, koju je dao sagraditi isti vezir, pronađen crtež na kojem su prikazani robovi (Izraelci) s čitavim procesom proizvodnje opeka.

Kameni psi dalmatinci u klaustru Male braće dokaz su da je pasmina ovog psa već najkasnije u početku 14. stoljeća bila u Dubrovniku. U ovom podneblju ti su se psi snašli, prilagodili okolini i odatle se proširili svijetom pod imenom dalmatinski psi, pod imenom kraja s kojim su se srodili. U ovo naše vrijeme opet se i službeno po Međunarodnoj kinološkoj federaciji (FCI) zovu dalmatinski psi, a zemlja njihova porijekla Hrvatska.

Fra Stipe Nosić

Pročitajte još

Marita Kisić Kamić izložbom prikupila više od 1300 eura za Sigurnu kuću

Dulist

NA DANAŠNJI DAN Prije 150 godina rođena Ivana Brlić Mažuranić

Dulist

U Dubrovniku se održava 25. Europsko prvenstvo u parskom gou

Dulist