Aktualno

VAŽNOST KORIŠTENJA AUTOSJEDALICA Tko zna što bi bilo da Lina nije bila vezana!

VAŽNOST KORIŠTENJA AUTOSJEDALICA Tko zna što bi bilo da Lina nije bila vezana!

Iskustvo Ivane Barač, mame djevojčice Line, najbolje predočava iznimu važnost korištenja autosjedalice za djecu u prometu, u svakom trenutku.

Roditelji često misle kako nije potrebno najmlađe propisno vezati kada idu ‘samo’ do vrtića ili trgovine, ali porazna statistika kazuje drugačije.

– Do sudara je došlo zbog zaleđene ceste i loših guma na autu. Autobus iz suprotnog smjera nam je u zavoju uletio u našu traku. Pokušavajući ga izbjeći, zabili smo se u zid. Malena je tada imala tri mjeseca i bila je propisno vezana u autosjedalici grupe 0+ (od 0 do 13 kg), popularno zvanom ‘jajetu’, okrenutom suprotno od smjera vožnje – ispričala nam je Ivana Barač.

Beba je nasreću prošla bez ikakvih ozljeda, što se ne bi moglo reći i za mamu. Naime, ona je isto tako sjedila na zadnjem sjedištu. Ne vezana.

– Doktor iz hitne pomoći je odmah komentirao kako je Lina sigurno bila vezana u autosjedalici s obzirom da je prošla bez ikakvih ozljeda. Ja nažalost nisam bila vezana i trzaj uzrokovan udarom me odbacio u naslon sjedala. Nastradala su mi leđa, a na licu sam imala posjekotinu od naočala koje su pukle prilikom udarca – prisjetila se Ivana ovog mučnog događaja.

Čovjek uči dok je živ pa je tako naša sugovornica ponekad dojila u vožnji bez zaustavljanja. Nakon što je na svojoj koži osjetila kolika je silina udarca čak i pri maloj brzini te bespomoćnost zadržavanja djeteta u rukama, takvo nešto više nije ponavljala.

Zaboravite na ‘jastuke’ i košare
U svakodnevnom životu najsigurnije mjesto za bebu i djecu su roditeljske ruke, ali u prometu je jedna sasvim druga priča. Naime, na sve objekte u vozilu prilikom sudara pri brzini od svega 25 km/h djeluje sila oko 20 puta jača od težine objekta, što je zakon fizike koji zasigurno ne ide u prilog onima koji misle kako će uspjeti zadržati dijete u rukama u slučaju nesreće.

Izrazito je važno od prvog dana novorođenče prevoziti u autosjedalici pa bi budući roditelji u pripremi za dolazak prinove trebali nabaviti autosjedalicu i dobro proučiti kako je pravilno postaviti. Iz Udruge Roda napominju kako je vrlo opasno prevoziti bebe u ‘jastucima’ te košarama koje nemaju atest sigurnosti za prijevoz djece u vozilu.
Cilj Rodinog projekta ‘Sigurno u prometu’ je podići svijest među roditeljima, i u javnosti općenito, o važnosti dječjih autosjedalica te o njihovoj ulozi pri sprječavanju ozljeda i smrti djece kao putnika uslijed prometnih nesreća. Ono što je najvažnije je pružiti roditeljima relevantne i pravilne informacije. Na Facebooku postoji i grupa ‘Rodini savjeti o autosjedalicama’ u kojoj se mogu dobiti sve potrebne informacije o sigurnosti djece u prometu.

Dječje autosjedalice, kada se pravilno koriste, smanjuju rizik smrti uslijed sudara čak do 70 posto, te rizik ozbiljnih ozljeda do 60 posto. Drugim riječima, od deset djece koja su smrtno nastradala kao putnici u osobnom vozilu uslijed prometne nesreće, a koja nisu bila pravilno vezana u autosjedalici, sedam njih bi vrlo vjerojatno još uvijek bilo s nama, ističu iz Udruge Roda.

Krajem 2014. godine Udruga Roda Dubrovnik napravila je anketu kojom su obuhvatili 144 roditelja i 276 djece koja pohađaju vrtiće u Dubrovniku. Oko 80 posto roditelja navodi da su u automobilu djeca uvijek vezana u autosjedalici, pomoćnom postolju ili sigurnosnim pojasom.

Porazna statistika
Međutim, ovi podatci su kontradiktorni istraživanju provedenom 2015. godine koje je obuhvaćalo 150 osobnih automobila i 184 djece iz kojeg se zaključuje kako se čak 2/3 djece vozi potpuno nevezano, a djeca iznad deset godina su gotovo uvijek bez sigurnosnog pojasa. Neki roditelji prevoze dijete u autosjedalici ali ga ne vežu, a čak 1/3 djece predškolske i rane školske dobi prerano su vezana sigurnosnim pojasom bez pomoćnog postolja.

Vrlo je važno napomenuti kako se mala djeca što duže trebaju prevoziti u autosjedalicama koje se postavljaju u smjeru suprotnom od smjera vožnje te je bitno što dulje na taj način voziti djecu, dok sjedalicu ne prerastu visinom ili težinom. Na taj način, ukoliko dođe do frontalnog sudara, u kojem putnici najčešće stradavaju, naslon autosjedalice štiti bebinu nerazvijenu kralježnicu i vrat. Dijete je spremno za prelazak u novu autosjedalicu u smjeru vožnje tek kad ima barem godinu dana (poželjno i više), barem 10 kg i kada može samostalno hodati.

Zimsko razdoblje zahtjeva povećanu pažnju prilikom sigurnosti zbog debelih jakni koje je potrebno skinuti prije vezivanja djeteta u sjedalici. Za potpunu sigurnost, dijete mora biti čvrsto stegnuto pojesevima, a debeli slojevi odjeće to onemogućuju jer pojasevi mogu lako skliznuti s ramena. Ova i mnoge druge informacije dostupne su roditeljima, a najvažnija stavka je educiranje roditelja, skrbnika i zdravstvenih djelatnika.

Glasnogovornica Policijske uprave dubrovačko-neretvanske Andrijana Biskup rekla nam je kako dosta usko surađuju s Udrugom Roda na informiranju djece i roditelja. Rodina edukativna knjižica – slikovnica ‘Neobična želja’, koju je Policijska uprava dobila početkom studenog 2016. godine, napravljena je na principu bajke koji je nesumnjivo najzanimljiviji način kojim se nešto ovako bitno može približiti djeci. Policijski službenici za prometnu preventivu s knjižicama posjećuju vrtiće i zajedno s odgajateljicama provode edukaciju mališana, a čitanjem bajke i samostalno provode edukaciju.

Kazne minimalne, posljedice tragične
Spomenuta inicijativa odrađena je u većem broju vrtića na području Dubrovačko-neretvanske županije, a nastaviti će se i u 2017. godini. Policijska uprava je naručila i letke na istu temu namjenjene roditeljima kako bi i oni bili educirani o načinima pravilnog vezanja djece u vozilima.

Prijevoz djece u vozilima uređen je čl. 163. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a za postupanje suprotno odredbama navedenog članka predviđena je novčana kazna u iznosu od 500 kuna. Međutim, ovaj iznos je zanemariv kada se usporedi sa mogućim posljedicama nepravilnog vezanja djece u autosjedalicama. Isto tako, među roditeljima kolaju dezinformacije kako je za novorođenčad štetan položaj kada ‘sjede’ u popularno zvanom ‘jaju’. Opasnost od sudara daleko je veća, a prilikom dužih vožnji preporuča se stanka svakih dva sata.

Roditelji su glavni odgovorni za sigurnost svoje djece, kako u svakodnevnom životu, tako i u prometu. Vrlo je bitno podignuti svijest i informirati zdravstvene djelatnike, patronažne sestre te roditelje i skrbnike kako bi se izbjegli tragični slučajevi, a naši mališani rasli u sigurnom okruženju. Nažalost, prometne nesreće postala su svakodnevica i nitko uistinu ne zna što se sprema iza svakog sljedećeg zavoja. Zato, zaštitite djecu najbolje što možete!
Vrste autosjedalica
Najvažnija je težina, visina i fizički razvoj djeteta

Autosjedalice dijele se u nekoliko osnovnih težinskih grupa:

Autosjedalice za novorođenčad i sasvim malu djecu:
grupa 0: od rođenja do 10 kg
grupa 0+: od rođenja do 13 kg

Autosjedalice za malu djecu:
grupa I: od 9 do 18 kg

Autosjedalice za veću djecu:
grupa II: od 15 do25 kg
grupa III: od 22 do 36 kg

Pročitajte još

Gorana Stepanić i Pavel Gregorić održali predavanje ‘Lice i naličje retorike u djelu Nikole Vitova Gučetića’

Dulist

Policija za vikend pojačano nadzire najteže prometne prekršaje

Dulist

DONIRAJTE ZA MARIJA Velika akcija Udruge ‘Tata je tata’

Dulist