GradUrednički izbor

TAKSISTIMA SLIJEDI ZABRANA VOŽNJA PREKO BONINOVA DO PILA? Smoljko: ‘Zakonom smo izjednačeni s gradskim autobusima’

TAKSISTIMA SLIJEDI ZABRANA VOŽNJA PREKO BONINOVA DO PILA? Smoljko: 'Zakonom smo izjednačeni s gradskim autobusima'

Taksisti uskoro neće moći prome­tovati od Boninova prema Pilama već će prema gradskoj jezgri voziti preko Ilijine glavice i Zagrebačke ulice. Ova­kve najave gradonačelnika Mata Fran­kovića mnoge su naše sugrađane nagnale na razmišljanje kako će ovim potezom još više opteretiti Ilijinu gla­vicu i Zagrebačku ulicu u ljetnim mje­secima. Posljedično, veće gužve na tom području mogle bi stvoriti i gužve u ostalim dijelovima grada. Ovdje se treba prisjetiti kako je, prema rije­čima samog gradonačelnika, protekle sezone na gradskim ulicama vozilo oko 4 tisuće taksi vozila. Tom broju svakako treba pridodati i 27 266 regi­striranih vozila u samom gradu, ali brojna vozila rent-a-car-ova koji imaju registarske oznake drugih gradova u Hrvatskoj kao i autobuse koji dovode goste na izlete u naš grad. Sasvim je jasno kako će slijevanje velikog broja autotaksi vozila prema Zagrebačkoj ulici dodatno opteretiti ovaj dio grada.

‘I autotaksi prijevoz je javni prijevoz’
O novim najavama Gradske uprave upitali smo i Ivicu Smoljka, prvog čovjeka Plavog taksija.
— To je jako loša najava i stvorit će jako velike gužve u gradu – rekao je Smoljko.
Potom nam je citirao članke 4 i 47 Zakona o prijevozu u cestovnom pro­metu. Naime, članak 4 ovog zakona navodi kako je ‘autotaksi prijevoz dje­latnost javnog prijevoza putnika koja se obavlja osobnim automobilom kate­gorije M1 (…)’.
— To znači da autotaksi prijevoz spada u javni prijevoz putnika te da smo izjednačeni s autobusima Grada Dubrovnika. Mi ćemo samo poštivati zakon i već smo stupili u kontakt s Ministarstvom i s obje komore – objaš­njava Smoljko, a potom se osvrće na članak 47 istog zakona. On pak govori kako ‘pravne i fizičke osobe – obrtnici koji obavljaju autotaksi prijevoz, isklju­čivo radi zaustavljanja u svrhu ukrcaja i iskrcaja putnika mogu koristiti staja­lišta namijenjena za vozila javnog pri­jevoza i autotaksi stajališta, a za vožnju mogu koristiti posebno obilježene prometne trake koje im daju prednost kretanja’.
— U zakonu se dakle spominju posebno obilježene prometne trake koje autotaksi prijevozu daju pred­nost kretanja. Takva je upravo sporna Ulica branitelja Dubrovnika koju nam žele zatvoriti, odnosno prometni pravac od Boninova do Pila – smatra Ivica Smoljko. ­
Na naše pitanje koje će daljnje korake napraviti, Smoljko ističe kako se nemaju na što konkretno pozvati, osim na izjavu.
— Bila je to samo izjava, nemamo ništa pisano, ništa na što bismo se mogli žaliti, odnosno nemamo zabranu. Tek kad dobijete nešto vid­ljivo, možete reagirati. Izjava nije toliko loša da je to izjava o javnom prijevozu putnika gdje i mi spadamo. To je ok, i s tim se slažemo jer tu spada i autotaksi prijevoz – navodi dalje prvi čovjek Pla­vog taksija.

A liberalizacija? Sve palo u vodu
Treba podsjetiti kako je gradonačelnik kroz ovu godinu, sa splitskim kolegom Androm Krstulovićem Oparom inten­zivno radio (takav se barem dojam stvarao) na pokušaju izmjena Zakona o prometu u cestovnom prijevozu koji je još 2018. godine donio liberalizaciju autotaksi tržišta. Zalagali su se Fran­ković i Opara za smanjenje broja taksi vozila u UNESCO-ovim zaštićenim povijesnim cjelinama, spominjala se i optimalna brojka od 500 taksi vozila, a onda je sredinom studenog stigao hla­dan tuš.
Na tribini o budućnosti dubrovačkog turizma Franković je odjednom zaklju­čio kako ‘izmjene zakona koje bismo napravili ništa ne bi donijele budući da su licence izdane na pet godina, a ste­čena se prava prema zakonu ne mogu oduzeti’. Jasno je tada poručio kako se zakon neće izmijeniti.
Smoljko nam pak ističe kako se Zakon mijenja u Saboru i to većinom.
— Zakon treba samo provoditi. Ovo je jedan europski zakon, direktiva, zakon koji je primijenjen u svim zemljama članicama Europske unije. Samo ga treba primjenjivati. Nadzor nad ovim zakonom imaju i prometni redari isto kao i inspektori cestovnog prometa. Oni imaju ovlasti pa neka na Pilama stoje i slikavaju vozila. Tvrdim da 60 posto vozila u Dubrovniku radi na crno. Iza toga stojim i to sam već nekoliko puta rekao javno – govori nam Ivica Smoljko. Još je jednom ponovio: – Mi smo javni prijevoz putnika, u istom smo rangu kao i autobusi javnog grad­skog prijevoza. Ne možete praviti dis­kriminaciju ako smo izjednačeni pred zakonom. Samo ćemo se pridržavati zakona – zaključuje.

Što je manje zlo?
Što će nam donijeti zabrana prome­tovanja taksi vozilima od Boninova prema Pilama upitali smo i promet­nog stručnjaka Borisa Orešića, diplo­miranog inženjera prometa.
— Sadašnje nam iskustvo pokazuje da taksisti koji idu većinom preko Boninova čine gužvu kad dođu na Pile. E, sad je pitanje hoće li se poja­čati promet kroz Zagrebačku radi smanjenja gužve na Pilama ili ne. To je stvar izbora i procjene što je manja gužva, odnosno što je manje zlo. S druge strane, najavljuje se ograniča­vanje prometa osobnih vozila prema povijesnoj jezgri. U tom kontekstu zabrana prometovanja taksi vozilima od Boninova do Pila ne bi bio pro­blem. Taksi vozila tada ne bi stvarala gužvu na Pilama, a zbog smanjenog prometa ne bi se pogoršala situacija kroz Zagrebačku ulicu – govori nam Orešić.
Inače, gradonačelnik je prije mjesec dana najavio kako u zonu oko povije­sne jezgre 2021. godine neće moći ući nitko bez povlaštene parkirne karte Sanitata.
— Oni koji imaju PPK su ili građani Dubrovnika ili stanovnici susjed­nih općina bivše Općine Dubrovnik. Svi oni koji ne kupe povlaštenu par­kirnu kartu neće moći uopće ući u tu zonu – rekao je te dodao kako više sebi ne možemo priuštiti objašnja­vati UNESCO-u kako smo uspjeli sma­njiti broj istovremenih ljudi, na čemu nam, kaže, čestitaju, a u istom smo vremenu uspjeli povećati broj vozila za najmanje 300 puta.
Detalji ove odluke još nisu poznati, a to nam je rekao i Boris Orešić. No, po njemu tu ima još dosta otvorenih pita­nja. Primjerice, ne zna se hoće li se tvrtkama koje imaju vlastite ili iznaj­mljene prostore u zoni oko povijesne jezgre dozvoliti pristup istima ili ne.
— Ima tu još otvorenih pitanja i treba pričekati konkretnu odluku – govori nam Boris Orešić.
No, smatra da ne vidi veliki pro­blem u tome ako se obje najave budu provodile istovremeno. Odnosno ako u isto vrijeme stupe na snagu odluke o zabrani prometovanja taksi vozilima od Boninova prema Pilama i ograni­čavanje prometa u zoni oko povijesne jezgre.
No, ako se to ne dogodi… Mnogi već sada vide još veće gužve. Ograni­čavanje prometovanja najavljeno je od 2021. godine, a zabrana taksistima preko Boninova trebala bi se, prema najavama, provesti ranije od toga.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 11. prosinca 2019.

Pročitajte još

[FOTO] Vrtlarovi djelatnici u proljetnom uređenju grada

Dulist

[DUBROVČANI IZVAN GRADA] VERONIKA KARAČ Dubrovnik će uvijek biti dio mene

Nora Di Leo

Pri kraju radovi Spomen sobe poginulih dubrovačkih branitelja u Sponzi

Dulist