Grad

SANACIJA BOURBONA Jesmo li potrošili vrijeme čekajući analizu Građevinskog fakulteta?

SANACIJA BOURBONA Jesmo li potrošili vrijeme čekajući analizu Građevinskog fakulteta?

U kuloarima Gradske uprave šuška se kako bi danas slijepo crijevo, a još do prije četiri mjeseca jedna od žila kucavica Dubrovnika – Ulica bana Josipa Jelačića, popularni Bourbon Street, mogla uskoro biti puštena u funkciju. Tom informacijom pohvalili su se pojedinci ‘ispod glasa’ nakon što im je u ruke stigla analiza projekta popravka koju potpisuje Građevinski fakultet u Zagrebu. Prema interpretaciji, a sukladno iznesenom u spomenutom dokumentu ono bi značilo kako bi stanovnici ovog dijela Grada mogli svojim vozilima kroz njega proći već za tridesetak dana. U potrazi za potvrdom onog što smo načuli uputili smo upit nadležnima koji su pak bili škrti u svom objašnjenju, ostavljajući nas tako u neizvjesnosti o realnom vremenu kada se može očekivati konačan povratak u život ove vitalne prometnice.

Uz stabilnost pokosa nužna zamjena kolničke konstrukcije
-Izvješćem o kontroli izvedbenog projekta, dostavljenim od strane Građevinskog fakulteta, obavljena je kontrola djelovanja, proračuna geotehničkih konstrukcija, tekstualnih dijelova i nacrta izvedbenog građevinskog projekta zaštite navedene građevinske jame i pokosa te je točkom 7. utvrđeno da su dijelovi pregledanog projekta usklađeni sa Zakonom o gradnji i posebnim propisima u odnosu na ispunjenje temeljnih zahtjeva mehaničke otpornosti i stabilnosti. Točkom 8. Izvješća između ostalog je navedeno: ‘Rješenje obuhvaćeno projektom osigurava dugotrajnu mehaničku otpornost i stabilnost predmetnog dijela pokosa, ali tek nakon što su radovi izvedeni u potpunosti prema projektu može se dopustiti puštanje prometa na ulici iznad pokosa’, poručili su nam. U Izvješću se također navodi ‘kako se osim ovih radova obuhvaćenih ovim projektom, preporuća zamjena postojeće kolničke konstrukcije, a sve prema pravilima struke’.

Grad Dubrovnik, opetovano naglašavaju, putem Upravnog odjela za promet osigurao je sredstva u rebalansu proračuna za radove zamjene kolničke konstrukcije na predmetnom dijelu, a isti će uslijediti nakon sanacije građevinske jame i pokosa od strane investitora. Nije, smatraju na odmet, ponoviti i kako je ova Gradska uprava Općinskom državnom odvjetništvu u Dubrovniku podnijela kaznenu prijavu (zbog kaznenih djela iz čl. 215. st. 1 te 221 i 222. KZ) protiv tvrtke ‘Oštrice’ te će po završetku radova i sanacije ulice Grad Dubrovnik od investitora zatražiti i povrat uloženih sredstava. Naime, nakon što je sudski vještak Zvonimir Franić utvrdio da investitor nije poštivao sigurnosna pravila sukladno glavnom projektu zaštite građevinske jame i pokosa, a u kojem je navedeno da se ‘izričito zabranjuje produbljenje iskopa građevinske jame prije nego se izvede mlazni beton te red geotehničkih sidara kako bi se spriječilo urušavanje’, Grad Dubrovnik angažirao je Građevinski fakultet da napravi reviziju projekta sanacije Ulice bana Josipa Jelačića s naglaskom na stabilnost i sigurnost ulice.

Uslijedilo je tromjesečno razdoblje mučne tišine u kojem su građani ostavljeni u mraku bili prepušteni sami iznalaziti rješenja kako automobilom prići vlastitom ulazu o čemu smo ranije i pisali. Štoviše, mnogi od njih nisu se libili prekršiti upozorenja Grada, doduše znakovno nedorečena, te prometovati u suprotnom pravcu svjesno ugrožavajući vlastiti život pošto je ulica ubrzo nakon zatvaranja postala dvosmjerna. Njihovim primjerom poveli su se i pješaci koji nisu zazirali od hodanja preko površine kojom je to poradi mogućnosti urušavanja izričito zabranjeno. Nepropisno ponašanje vozača, međutim, nije im bio jedini povod da se ‘odvaže’ na taj smion korak. Građevinski materijal koji naočigled vrši opterećenje na konstrukciju ceste, isti oni koji su prvotni problem prouzročili – Projekt Gruž d. o. o., nastavili su ga tamo nesmetano odlagati i koristiti za daljnju izgradnju ispod postavljenog stambeno-poslovnog kompleksa.

Izgledno puštanje u promet kroz pola godine
Podsjetimo, u svibnju ove godine prilikom neadekvatno izvedene zaštite građevinske jame kojoj je pristupio ranije navedeni izvođač, odnosno za pobijanja sidara probijena je vodovodna cijev u trupu prometnice zbog čega je na nekoliko sati paralizirana opskrba vodom dobrog dijela Lapada. Na uklanjanje poteškoća djelatnici Vodovoda Dubrovnik odazvali su se istu noć, no posljedice su bile dalekosežne. Radi sigurnosti građana i imovine već sljedeći dan uspostavljen je poseban režim kretanja Bourbon Streetom koji traje i danas. Takav razvoj situacije, doduše nije nas iznenadio. Na njega, već tada pripremila nas je nekolicina nezavisnih građevinskih stručnjaka koja je poznavajući ‘povijest bolesti’ realizacije projekata u Gradu to razdoblje procijenila na pola godine. Mada je, kako nam je tada rečeno, posrijedi relativno jednostavan zahvat – stijena je zbog izvedene stabilizacije sukladno Projektu održavanja građevinske jame čvršća nego prije te je potrebno tek uskladiti sanaciju s rješenjem izvedenog stanja sidara, odnosno platoa koji će s krovom privatne zgrade, gdje je predviđena garaža, biti spojen prijelaznom armiranom betonskom
pločom, dovoljno je prošetati Poslovnom zonom, predjelom gdje je nedavno vršena izgradnja sustava oborinske odvodnje kako bi stekli uvid u stanje gradske građevine.

Gotovo nema linijske rešetke ili slivnik koji nije zdrobljen. Poslovi se tek odrađuju samo da bi se prekrižili s liste, zaključili su za DuList. Tko god je tomu krivac, jednoglasni su bili naši sugovornici – odgovornost mora snositi investitor, ali i vladajuća garnitura koje je takvom manjkavom projektu dala zeleno svjetlo i dovela nas u konačnici u ovakvu poziciju. Dok će se političari, komentirali su, sasvim sigurno provući ispod radara, odgovorne osobe društva Projekt Gruž osim novčano, a sukladno Kaznenom zakonu RH, Članku 216., prvom stavku prema kojem ‘tko ometa u radu napravu javne uporabe za vodu… I time izazove poremećaj u redovitom životu stanovništva’ mogle bi odslužiti i zatvorsku kaznu od šest mjeseci do pet godina. Slično im se piše i zbog opasnog izvođenja građevinskih radova. Prema prvom stavku članka 221. istog zakona ‘tko pri projektiranju, provođenju stručnog nadzora nad građenjem, građenju ili izvođenju pojedinih radova ili uklanjanju građevine, postupajući protivno propisima ili opće priznatim pravilima struke, izazove opasnost za život ili tijelo ljudi ili za imovinu većeg opsega’ okrivljeniku ne gine od šest mjeseci do pet godina ‘iza rešetaka’. Ako se spomenuta kaznena djela pak počinu iz nehaja, kazna se razmjerno smanjuje. Na navedeno predstavnik investitora Mato Bračić od kojeg smo svojedobno telefonski pokušali dobiti izjavu nije imao komentar. Smatrao je kako je suvišno išta govoriti te su gradnju nastavili odrađivati prema zacrtanom planu bez obzira znači li on potpunu blokadu Bourbon Streeta.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 4. rujna 2019.

Pročitajte još

POJAČANJE U LIBERTASU Stigao novi autobus

Dulist

PO MJERI GRAĐANA Tjedni pregled gradskih projekata

Dulist

OD OVOG VIKENDA Libertas ‘pojačava’ šesticu i četvrticu

Dulist