Aktualno

RAZGOVOR S DANIELOM MARUŠIĆEM ‘Sad se počinje ugovarati i prodavati 2021. Ona će biti ključna!’

RAZGOVOR S DANIELOM MARUŠIĆEM 'Sad se počinje ugovarati i prodavati 2021. Ona će biti ključna!'

Daniel Marušić, vlasnik agencije Dubrovnik Travel novi je predsjed­nik Strukovne grupe putničkih agen­cija Županijske komore Dubrovnik. O planovima za budućnost, pokretanju turističke aktivnosti i novoj ponudi Dubrovnika porazgovarali smo s njima za čitatelje DuLista.
— U ovoj se situaciji možemo samo prilagođavati. Putničke agencije su prve stavile ključ u bravu kad se epide­mija koronavirusa počela razbuktavati po svijetu. Danas ih većina ima jako malo posla. Agencije koje rade recep­tivni turizam nešto će ove godine vje­rujem i uspjeti odraditi, ukoliko imaju dovoljno kapitala i klijenata od ranije, sve pod uvjetom da se može putovati u Hrvatsku. No, imamo i agencije koje se bave emitivnim turizmom, odnosno školskim ekskurzijama, eventualno nekim grupnim putovanjima, skija­njem, putovanjima u poznata odredi­šta… One će imati najmanje posla i bit će im teže nego nama koji smo u receptivnom turizmu. Freško sam pre­uzeo poziciju predsjednika Strukovne grupe i sad je prilika za osnažiti orga­nizaciju, odnosno moramo pokušati s aktivnim članovima i svima koji žele sudjelovati u radu Strukovnu grupu pripremiti za trenutak kad se posao bude vraćao, kako bismo bili spremni – govori Marušić.

Ključna je 2021.
Sve oči turističkog sektora uprte su ne samo u srpanj, kolovoz i rujan ove godine, već i u naredne godine. Situ­acija je i više nego neizvjesna te je pitanje što će biti sa sezonom 2021. Gradonačelnik Mato Franković pro­gonzirao je pak kako ćemo prvu pravu sezonu imati tek 2023. S tim se done­kle slaže i Marušić, iako ističe kako je u ovom trenutku nezahvalno bilo što prognozirati.
— Svatko može davati svoje pre­dodžbe o tome. Mislim da ćemo pravu sezonu jako kasno vidjeti i da će 2021. biti ključna. Naime, mi smo praktički odradili sezonu 2020., jer je već 1. srp­nja, a sad se počinje ugovarati i pro­davati 2021. Kroz razgovor s nekoliko članova Strukovne grupe, a to primje­ćujem i kroz Dubrovnik Travel, zadnjih 10 do 15 dana došlo je do porasta inte­resa. Tržište se budi, no pitanje je koliko će se toga uspjeti i realizirati. Narednih sezona morat ćemo uvijek nekako s rezervom pričati i govoriti o prognozama, jer vidimo što se zadnjih 10 dana opet događa u Europi. Važna je stoga 2021., a dolazi nam teška zima bez obzira na epidemiološku situaciju. Zima pred nama predstavljat će veliki izazov za naše članove, koji se even­tualno nisu dovoljno organizirali ili nemaju dovoljno kapitala za održa­vati poslovanje i zaposlenike toliko dugo, unatoč mjerama Vlade – govori Marušić. Vladine mjere, govori, bile su dobro­došle te je turistički sektor njima još uvijek obuhvaćen. No, neće ni one vječno trajati.
— Nadam se da će većina naših čla­nova uspjeti prebroditi ovu zimu. To će uspjeti oni koji gledaju na 2021. i koji su aktivni po tom pitanju sve uz uvjet da iduća godina bude mirna. U našem se poslovanju, naime, dosta planira i prodaje unaprijed, a i odre­đene se financijske transakcije također rade unaprijed. Neki avansi i depoziti koji stižu za sezonu 2021. za kongrese, grupe, najam plovila, automobila i svih vrsta usluga pa do rezervacija u resto­ranima za grupe, dijelom se plaćaju unaprijed. Na taj će način dio novca stići u blagajne putničkih agencija tijekom zime i on će poboljšati ‘chash flow’. Vjerujem da će to agencije iskori­stiti da bi poslovanje održale na dobroj razini tijekom zime, do trenutka dok ne počne sezona 2021. – ističe Daniel Marušić. Rekao je i kako su se mnogi s kojima je razgovarao zapravo pripre­mili za scenarij s nula kuna prihoda u ovoj godini.
Na pitanje je li sad pravi trenutak za osmišljavanje novih ponuda pa i na razini destinacije, Marušić odgo­vara kako svakako treba iskoristiti ovo vrijeme.
— U Dubrovnik Travelu upravo to i radimo, osmišljavaju se novi programi i izleti i raščišćavamo neke stvari koje su možda izašle iz mode. Prilago­đavamo se i moderniziramo proces poslovanja. Rade se interne kombi­nacije, a kako će tko voditi svoju put­ničku agenciju to je do menadžmenta i vlasnika. Pozivam sve članove Stru­kovne grupe da ulože vrijeme u to, a mi im kroz grupu možemo pomoći u realizaciji nekih programa koji možda zahtijevaju određeni kapital za pokre­tanje ili udruživanje agencija sličnih interesa, koje bi zajedno prodavale određene programe – navodi Marušić.

RAZGOVOR S DANIELOM MARUŠIĆEM 'Sad se počinje ugovarati i prodavati 2021. Ona će biti ključna!'Marušić u društvu direktorice Županijske komore Dubrovnik Nikoline Trojić i potpredsjednice Strukovne grupe putničkih agen­cija Županijske komore Dubrovnik Slavice Grkeš

Počeli smo gubiti bitku s kvalitetom
Često se ovih mjeseci čuje da je vri­jeme za ispraviti pogreške iz prošlo­sti te kako bismo se konačno trebali odmaknuti od pukih brojki, odnosno statistike dolazaka i noćenja.
— Brojke su, vidimo i sami, bile dobrodošle na neki način, jer je nakon Domovinskog rata bila težnja da vra­timo turizam kako bi ljudi radili i zapošljavali se. No, pomalo je desti­nacija počela gubiti bitku s kvalite­tom. Dubrovnik jest po kvaliteti dosta visoko, ne samo na hrvatskoj obali već u cijeloj regiji je na prvom mjestu po određenim uslugama i kvaliteti.
Međutim, polako su te rastuće brojke postale više problem nego rješenje. Svjedoci smo bili primjerice otvaranja apartmana po garažama i šupama kao i masovnom dolasku cruisera te bi u iste ure po nekoliko tisuća ljudi ulazilo kroz vrata od Pila. Trebalo bi se vratiti dva koraka unatrag i to regu­lirati u zakonskom smislu, jer zakon dozvoljava otvaranje apartmana u šupi. Zakon isto tako dozvoljava da možete ugostiti četiri kruzera u jed­nom jutru. Bilo se krenulo s organi­ziranjem destinacije, ali sa zakašnje­lom notom. Na destinaciji je da to pokuša dijalogom rješavati, s čim se započelo, neki su koraci bili naprav­ljeni te se vidio mali pomak. Ako sve to promatramo kao piramidu, išlo se previše gore s brojakama, a sjeklo se s kvalitetom koja je polako počela padati. Tada imate nezadovoljstvo određenih gostiju koje želite. U desti­naciji želite gosta koji stoji duže, a ne samo dva, tri sata, ali on ne želi biti u destinaciji u kojoj ne može ući u grad, gdje ne može ući u javni prijevoz, gdje čeka taksi do sat vremena jer je red od 200 ljudi… Sad je vrijeme da dijalo­gom s putničkim agencijama, hoteli­jerima, ugostiteljima, prijevoznicima, vodičima i svim ostalim dionicima pokušamo napraviti što više. Treba vidjeti gdje smo i gdje želimo biti 2023. ili 2025. i to na način da se čuje glas svih predstavnika u turizmu, s ciljem da se ne ponavlja više ono čemu smo ranije svjedočili i da se ne događa taj masovni turizam koji odvraća goste koji koriste ovoj destinaciji i koje ova destinacija zaslužuje – ističe Marušić. Dubrovniku, nastavlja, trebaju gosti koji će u destinaciji boraviti, koji će uživati u Dubrovniku i doživjeti ga u pravom smislu. ­
— Takav gost je promotor naše destinacije. Mi smo mali grad koji živi svjetskim duhom, odišemo svjetskim standardima i to su momenti koje bi trebalo iskoristiti i takve goste, koji će tome posvjedočiti, zadržati u desti­naciji. Naravno cruising turizam je dobar i nitko nije protiv njega, on je samo stvar organizacije destinacije, na čemu možemo još poraditi. Bili smo na putu da se to riješi, a vidjet ćemo kako dalje. Sad nema ni brodova, ni turista – navodi Marušić.

RAZGOVOR S DANIELOM MARUŠIĆEM 'Sad se počinje ugovarati i prodavati 2021. Ona će biti ključna!'

Rekreativci i zimski turizam
Daniel Marušić je i pasionirani trkač, maratonac i triatlonac. Upravo je DuList prije četiri godine s njima raz­govarao na temu sportsko-rekreativ­nog turizma. Je li nam to prilika za budućnost?
— Dubrovnik, a posebno njegova okolica imaju tu širinu, mir i prirodu kakvu traže rekreativci. Dubrovnik ima infrastrukturu, a pri tome mislim na Zračnu luku, hotele s fitness cen­trima i bazenima, imamo dobre kli­matske uvjete, restorane, barove. Mali smo grad koji ima toliko puno za ponuditi turistima svih vrsta. Po statistikama u svijetu na prvom mje­stu po porastu su upravo turisti koji se bave aktivnim sadržajima tijekom odmora i putovanja. Manje-više sve destinacije koje imaju slične parame­tre kao Dubrovnik su uvidjele liniju rasta te vrste gostiju koji traže takve sadržaje te su investirale u to kroz mar­keting, sadržaj i prilagodbu destinacije. Mi smo na početku iako Du Motion pet godina organizira polumaraton, mi idemo s triatlonom treću godinu, postoje agencije koja se bave isključivo biciklističkim turama, trkačkim sadr­žajem, ronjenjem, plivanjem… Među­tim, na razini cijele destinacije pa i države još nemamo određeno tijelo koje bi to ‘potegnulo’. Trebalo bi vidjeti kako takve goste privući, s kojom ponudom i što možemo unaprijediti. Po čemu su oni interesantni? Oni izbje­gavaju ljetnu sezonu, za njihove sadr­žaje je potrebna blaža klima, jer bježe iz svojih tmurnih, hladnih i maglovitih zimskih dana te dolaze na jug gdje su sunce i čisti zrak i sadržaji koje traže. Španjolska, Turska, Malta i neke slične destinacije iskoristile su taj trenutak ima 5 do 10 godina, napravile su infra­strukturu i otvorile je turistima i sve se to naravno plaća. Plaća se najam staze, bazena, korištenje nogometnog terena… Naravno, ti gosti i spavaju u destinaciji, koriste prijevozna sredstva, odrade razgled grada, moraju negdje i jesti… Oni su zimski gosti kakvima mi težimo – navodi Marušić.
No, naša boljka jest sportska infrastruktura.
— Apelirao bih ovim putem na Grad i sve one koji mogu pomoći da sjed­nemo i vidimo što se može napraviti pa taman i samo ušminkati. Jer gosti nemaju ništa protiv šminke, ne traže hipermoderne terene, ultra luksuzne sadržaje, jer to imaju doma, ali doma nemaju ovakve klimatske uvjete, čisti zrak, odnosno zimu kakvu Dubrov­nik ima. I druge industrije mogu zimi doprinijeti dubrovačkoj destinaciji, a to su grupe, kongresi, incentivi… Međutim, nitko ne želi doći u desti­naciju u kojoj je sve poluzatvoreno. Naravno, dogodi se i da zimi zbog bure gost ne može sletjeti u Dubrovnik gdje dolazi samo dva dana. Puno tih karika bi trebalo posložiti i presložiti i onda izaći s tim na tržište. Ipak, krvna slika puno bolje izgleda nego prije 5, 10 godina, jer imamo aviolinije. Sad treba iskoristiti ime Dubrovnika i sve te ele­mente kako bismo napravili zamah da eventualno od 2021. krenemo ka još boljim turističkim rezultatima sa zado­voljnijim lokalnim stanovništvom, ali i zadovoljnim klijentima – zaključuje Marušić.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 1. srpnja 2020.

Pročitajte još

RASPITALI SMO SE Kad će voda poteći lapadskim fontanama?

Dulist

SEDAM GODINA OD VELIKE TRAGEDIJE Odavanje počasti žrtvama održat će se na Porporeli

Dulist

PREMA ISTRAŽIVANJU Parking na dubrovačkom aerodromu najskuplji u Europi

Dulist