Grad

NIŠTA OD LANČANE REAKCIJE Kad gorivo pojeftini, a kruh i mlijeko ne

NIŠTA OD LANČANE REAKCIJE Kad gorivo pojeftini, a kruh i mlijeko ne

Unatoč drastičnom padu cijena goriva, u Hrvatskoj nije došlo do lančane reakcije pojeftinjenja i ostalih proizvoda i usluga. I teško da će se to uopće i dogoditi, iako su posljednjih godina svoja poskupljenja svi pravdali drastičnim povećanjem cijena goriva.

Poskupjela je hrana, energenti, prijevoz… No, kad dođe do obrnute situacije svi zašute, nitko neće napraviti taj prvi, mnogim građanima značajan korak jer, pravdaju se, i ovako jedva preživljavaju.

No, posljednjih mjeseci i tjedana svjedoci smo sve nižih cijena nafte na svjetskom tržištu. Takvo stanje dovelo je i do osjetnog pada cijena goriva u Hrvatskoj, što je donekle olakšalo život svim hrvatskim vozačima.

Zašto ne pojeftini kruh, mlijeko, ulje…?
Ipak, mnogi se građani ovih dana pitaju zbog čega silaznom putanjom ne idu i ostale cijene, zašto ne pojeftini kruh, ulje, mlijeko, prijevoz… Dakle sve ono što je poskupljivalo sukladno rastu cijena goriva? Odgovor je vrlo jednostavan – cijene lako skaču prema gore, ali jako teško padaju!

Svakako treba istaknuti kako su cijene nafte na svjetskom tržištu od sredine prošle godine više nego prepolovljene, a sve pod utjecajem slabe potražnje i obilne ponude, koju je potaknuo procvat proizvodnje nafte iz škriljca u SAD-u. Posljednjih tjedana cijene naftnih derivata osjetno su manje i u Hrvatskoj.

– Hrvatska je tržište naftnih derivata nastojala liberalizirati te su se ukinule granice o maksimalnim cijenama goriva sa strane države. Paralelno s tim dogodilo se da su cijene nafte izrazito pale, no to se nije izrazito odrazilo na naše tržište naftnih derivata, jer se cijene nisu korigirale kao što bi to bilo u slučaju da je država i dalje zadržala formulu za određivanje maksimalne cijene goriva – ističe dr.sc. Tonći Svilokos, profesor s Odjela za ekonomiju i poslovnu ekonomiju Sveučilišta u Dubrovniku.

Moglo bi i niže
Cijene u Hrvatskoj, naime, padaju, ali ne tempom kojim bi trebale, vjerojatno i iz nekakvih prešutnih dogovora ponuditelja, kojih u Hrvatskoj, pogotovo na jugu i nema baš previše, smatra Svilokos. A dodatno je na cijene utjecao i tečaj dolara.

– Nisam radio izračune, ali sam mišljenja da bi maksimalna cijena morala biti niža nego je danas. S druge strane, državi nije ni u interesu da cijene goriva budu puno niže zbog drugih stvari, odnosno zbog osnovice za izračun PDV-a. Ako im je osnovna cijena niža, onda im je i PDV iz goriva niži. To je jedan problem. S druge strane, iako cijene goriva padaju, sporije nego bi trebale, ali padaju, cijene namirnica, hrane i ostaloga se ne smanjuje tim tempom. Prijevoznik je, naime, u vrijeme rasta cijena često svoje povećanje cijena opravdavao rastom cijena goriva. Međutim, sad kad cijene goriva padaju, cijene prijevoza ostaju nepromijenjene. Tržište na taj način odgovara. U znanosti se, naime, kaže da su cijene ljepljive prema dolje. Sporo se spuštaju, a lako idu prema gore – ističe Tonći Svilokos.

Dolar sve diktira
Treba spomenuti kako nas je početkom ovog tjedna dočekalo poskupljenje i dizelskih i benzinskih goriva za desetak litara po litri. Dva su razloga za to – jačanje dolara koji je oslabio euro, a s kojim je vezan i tečaj kune, te povećanje cijena nafte na mediteranskom tržištu.

– Možemo očekivati jedan lagani preokret u kretanju cijena goriva kao rezultat kretanja tečaja dolara i eura. S jačanjem dolara ide i poskupljenje naftnih derivata – ističe Svilokos.

Građani se jedino mogu nadati kako cijene goriva ponovno neće rasti ‘u nebo’, što bi moglo dovesti i do novog vala poskupljenja ostalih proizvoda i usluga. Ukoliko porast bude blag to se ne bi smjelo dogoditi, tek u slučaju prevelikih poskupljenja naftnih derivata.
ŽELJKO MARUŠIĆ
Očekuje nas blagi porast cijena
Prometni stručnjak Željko Marušić nedavno je u medijima izjavio kako ne možemo očekivati da će gorivo biti jeftinije od ove razine. S druge strane, mišljenja je kako će cijena benzinskih goriva rasti prema devet kuna.
– Teško je prognozirati što će se događati jer je sve ovo posljedica političkih zbivanja i gospodarskih odgovora i špekulacija na ukrajinsku krizu, zbog pritiska na Rusiju. No, sve je iznenadilo usporavanje kineskog gospodarstva koje je izazvalo pad potražnje za naftnim derivatima, za 10 do 15 posto, što je izazvalo viškove goriva na tržištu i pad cijena. Prognoze da će se usporavanje kineskog gospodarstva nastaviti i u idućoj godini ukazuje na to da će gorivo možda biti dostupnije, što bi moglo nivelirati negativne trendove. Gorivo neće biti skupo kao proteklih godina, ali blagi porast cijena se može očekivati – smatra Željko Marušić.

Pročitajte još

MARKO GILJAČA O PRVIM IZLAZNIM ANKETAMA Prvog Srđevca u Saboru ćekat ćemo do dugo u noć

Dulist

POKRENUTA JAVNA NABAVA Gradit će se novi boćarski dom u Gospinom polju

Dulist

‘Neboderko’ od ponedjeljka s deset dodatnih polazaka!

Dulist