Crtice iz Konavala

Nikola Primorac – prvi na svijetu u maloj brodici preplovio Atlantik

The City of Ragusa, PU6590

Većina nas je vjerojatno pročitala priču Julesa Verna o britanskom gentlemanu Philleasu Foggu koji je za 80 dana obišao svijet. Radnja Vernova romana se događa u XIX. stoljeću, točnije 1872. godine. U romanu Fogg prihvaća okladu na 20.000 funta i nakon niza pustolovina uspijeva obići svijet za 80 dana. Fogg je naravno izmišljeni lik, ali bez obzira na to plijenio je i još uvijek plijeni maštu i pažnju brojnih čitatelja. No, za razliku od Fogga, mi Konavljani imamo stvarnu osobu koja je isto tako potaknuta okladom u svoje vrijeme napravila podvig ravan Vernovu junaku. Za razliku od imaginarnog putovanja Vernova junaka putovanje našeg Konavljanina odigralo se dvije godine ranije, odnosno 1870. godine. Te godine, Nikola Primorac, junak naše priče, prihvatio je izazov i okladio se kako će preploviti Atlantik u sasvim maloj brodici. Nikola Primorac rođen je u Dubrovniku, a porijeklom iz Konavala. Njegov otac Ivan, sin Đura Primorca i Stane rođene Ivaniš, preselio je iz Jasenica s konavoskih brda u Dubrovnik 1828. godine gdje je bio pekar. Ivan se u Dubrovniku oženio za Anu Nadramiju s kojom je imao sina Nikolu rođena 1840. godine. Nikola je stekao zvanje kapetana i odselio se u Liverpool. Po svemu sudeći avanture su ga privlačile, što je uostalom odgovaralo i vremenu u kojem je živio, jer je XIX. stoljeće prepuno avanturističkih i istraživačkih poduhvata, to je vrijeme kada još uvijek postoje brojna i neistražena područja na zemaljskoj kugli koja kao su mamila ljude avanturističkog duha. Eto, takav je zasigurno bio i Nikola, a pored toga što je bio dobar nautičar bio je i dobar graditelj brodova. O detaljima njegova poduhvata vrlo se malo zna, no svi se izvori slažu kako je početak ili povod putovanju bio u nekom zadimljenom londonskom pubu. Navodno je u pubu započeo razgovor kako nitko nije uspio preploviti Antlantik u maloj brodici; razgovor je postajao sve žučniji pa je Primorac u jednom trenutku odvažno izjavio kako on to može, na što je jedan od prisutnih ponudio okladu od 1000 funta onome tko u tome uspije. Naravno, Primorac je prihvatio okladu i tako je započela avantura. Ubrzo je poslije toga Nikola nabavio brodić dug svega šest metara koji se prethodno koristio kao čamac za spašavanje na jednom kitolovcu. Brodić je imao dva jarbola i Primorac je navodno na njega postavio vjetrenjaču koja je trebala služiti kao neka vrsta ‘mlaznog pogona’. Taj svoj brod Primorac je nazvao po imenu rodnog grada City of Ragusa. Nakon što je brod bio opremljen isplovio je 2. lipnja 1870. iz Liverpoola. Posadu su činili njegov prijatelj John C. Bruckley i pas Noštromo. Putovanje je trajalo puna 92 dana. Najprije je stigao do Bostona da bi se kasnije uputio do New Yorka gdje je dočekan s oduševljenjem. Nakon kraćeg zadržavanja u New Yorka vratio se natrag u Liverpool, a zahvaljujući povoljnom vremenu u suprotnom je pravcu plovidba trajala svega 38 dana. Prilikom povratka u Englesku utopio mu se vjerni pas Noštromo, što je za Primorca bio nadasve tragičan događaj. No, kako bilo da bilo, svi su ondašnji mediji slavili Primorca, dok mu je kraljica Viktorija i osobno čestitala na postignutom uspjehu. Koliko nam je poznato Nikola Primorac nikada se više nije vratio u domovinu. Da je takva osoba živjela u nekoj drugoj europskoj državi zasigurno bi danas po njemu ime nosili brojni brodovi, ulice i trgovi. Ali eto, imao je ‘nesreću’ roditi se u Hrvatskoj, zemlji koja kako izgleda nije sklona uspješnima pa ga danas gotovo nitko ni ne pamti.

Pročitajte još

Orhan Pamuk, turski nobelovac i Jakov Pervitić, kartograf iz Konavala

Božo Lasić

Veliki rat, Božićni mir, Bečka filharmonija, Konavle i Mihovil Nikolić

Božo Lasić

Što nam Mato Vodopić u knjizi Marija Konavoka otkriva o Badnjaku u Konavlima (II. Dio)

Božo Lasić