Županija

Nardelli: ‘Brza cesta iznad župskih naselja nije dobro rješenje za našu općinu’

Nardelli: 'Brza cesta iznad župskih naselja nije dobro rješenje za našu općinu'

Bespovratnim sredstvima Mini­starstva za demografiju, obitelj i socijalnu skrb u iznosu nešto manjem od 13 milijuna kuna kroz tri smo godine zadovoljili sve potrebe Župe dubrovačke za jaslicama i vrtićem – rekao nam je načelnik Općine Župa dubrovačka Silvio Nardelli.
— S tim smo novcima zakupili pro­stor u zgradi u vlasništvu Hotela Dubrovačka Rivijera i tako osigurali veći kapacitet Dječjeg vrtića Župa dubrovačka. Osigurali smo i stručni tim te dodatne odgojiteljice i na taj način poboljšali uvjete boravka djece u vrtiću. Omogućen je i produljeni rad vrtića kao i rad subotom – govori nam župski načelnik.

Što se napravilo po pitanju osnov­nog školstva?
— Kako bismo zadržali rad Osnovne škole Župa dubrovačka u jednoj smjeni uspjeli smo bez sudskog postupka rije­šiti iseljenje obitelji iz stana u staroj zgradi škole na Kantulama. Stan je u zadnjem dijelu godine rekonstruiran i prilagođen za potrebe škole sredstvima Općine i manjim dijelom Županije te će se u drugom dijelu školske godine kre­nuti s njegovim korištenjem. Nastavili smo s tzv. produženim boravkom za prvi i drugi razred što velikim dijelom financira Općina. Krećemo i u izradu projektne dokumentacije za izgradnju dodatnih učionica na zemljištu pored nove škole, a sve kako bismo omogućili da se cijelo osnovno školstvo odvija na jednoj lokaciji. Također ćemo krenuti u izradu projektne dokumentacije tzv. tople veze između zgrade škole i škol­ske dvorane.

Najavljivali ste projekt tzv. Better­menta Hrvatskih cesta, a s obzirom da su dijelovi magistrale kroz Župu u dosta lošem stanju, kad će krenuti njegova realizacija?
Još krajem 2018. godine održan je sastanak u nadležnom Ministarstvu na kojem je dogovorena izrada projek­tne dokumentacije tzv. Bettermenta, što znači pojačano održavanje dio­nice državne ceste kroz Župu. Kroz sam projektni zadatak predviđeno je projektirati sve što je moguće od nelegalnih kolnih prilaza, izgradnje autobusnih ugibališta, pothodnika i nathodnika, oborinske odvodnje, nogostupa, javne rasvjete, sanacije pokosa i klizišta… Sve je to predmet izrade projektne dokumentacije i s tim se započelo u 2019. No, kako sve to neće ići jako brzo od Hrvatskih cesta smo tražili da se s dijelovima koji ne podliježu dobivanju građevinskih dozvola krene čim prije. Na taj smo način uspjeli prošle godine riješiti dva semaforizirana pješačka prijelaza, rađena je i rekonstrukcija križanja Dubac gdje se još ima napraviti pje­šački prijelaz. Postavljena je i svjetlo­sna signalizacija na skretanju za Hotel Astareu i na Smokovjencu, a još će se s istočne strane Župe, u Platu posta­viti signalizacija bez pješačkog prije­laza. Ukupno je sedam lokacija s dva semafora. No, nisam sretan, volio bih da smo u svim naseljenim mjestima uspjeli napraviti semaforizirane pje­šačke prijelaze, ali to nije bilo moguće. Započeli su i radovi na završetku izgradnje raskrižja Srebreno, gdje je ostao spoj s Ulicom Bruna Bušića s istočne strane raskrižja.

Gdje se stiglo s brzom cestom?
Završena je studija varijantnih rješe­nja izgradnje brze ceste te smo došli do određenih spoznaja koje se tiču Župe dubrovačke. Naime, u našem prostor­nom planu u zapadnom je dijelu Župe zamišljena trasa i osiguran koridor iznad svih župskih naselja. No, stu­dija je pokazala kako to rješenje nije dobro jer bi u tom slučaju brza cesta privukla svega 30 posto prometa, što znači da bi 70 posto ostalo na cesti D-8. Ona u tom slučaju za Župu ne bi bila funkcionalna jer bi je koristio mali broj stanovnika. Novo varijantno rješe­nje u zapadnom dijelu Župe predviđa prolazak ispod naselja Postranja kroz nenaseljeni dio. Trenutno je u izradi Studija utjecaja na okoliš nakon čega očekujem da ćemo morati definirati najpovoljniju varijantu. To će značiti i izmjene prostornog plana. Možemo samo očekivati da će Hrvatske ceste to staviti u prioritet i da će se krenuti s projektiranjem i dobivanje potrebnih dozvola, otkupom zemljišta i konačno s izgradnjom ceste. Siguran sam da nas do izgradnje dijeli dugi niz godina, usuđujem se reći i minimalno osam godina.

A dotad?
Do tad nam treba Betterment koji bi koliko toliko poboljšao postojeće stanje, koje je neizdrživo. Neki nam prigova­raju da sa semaforiziranim pješačkim prijelazima dodatno usporavamo pro­met. Duboko sam uvjeren da je cijela dionica državne ceste sličnija gradskoj ulici nego ozbiljnoj državnoj cesti. Mi moramo ovdje živjeti i cestu napraviti funkcionalnom, ali i sigurnom.

Jedan od većih infrastrukturnih projekata je Groblje Dubac. Rokovi se stalno pomiču, zašto se taj pro­jekt toliko odužio?
Osobno sam zadovoljan s dinamikom izgradnje. Prije dva mjeseca potpisan je ugovor vrijedan nešto malo manje od 20 milijuna kuna. Odnosi se na prvu etapu izgradnje, unutar čega je i izgradnja nastavka na već izgrađenu cestu unutar obuhvata groblja, s dva velika parking prostora i tra­fostanice. Očekujemo da ćemo krajem 2020. krenuti s tzv. drugom etapom koja planira izgradnju grobnih polja, ali i svih pratećih objekata. Tad ćemo biti u mogućnosti pozvati sve zainte­resirane građane kako bi dobili rješe­nja o pravu korištenja grobnih mje­sta te izabrali tip grobnice. I tek tada ćemo znati i točnu dinamiku izvođenja radova. Moram naglasiti kako ima više tipova grobnica, a ostajemo pri cijeni od okvirnih 60 tisuća kuna. Odnosno, cijene se ovisno o tipu grobnice kreću od 50 do 80 tisuća kuna, dok se cijena od 60 tisuća kuna odnosi na najveći broj grobnica koje će se graditi. Kad bismo uzeli sve troškove nastale od for­miranja tvrtke do danas te ih podijelili s brojem grobnih mjesta, cijena jedne grobnice penjala bi se i do 150 tisuća kuna. No, ovo je komunalni proizvod te će građani plaćati samo završnu fazu troškova grobnice, a ostalo snose Općina i Grad Dubrovnik. ­

Grad je svoj problem sa zamuće­njem vode riješio. Kad će se vodo­opskrbi sustav Župe spojiti na pročistač?
U ovoj fazi takva mogućnost ne postoji. Međutim, projektom kojim bi naselje Ivanica riješilo pitanje snabdijevanja vodom, ali i fekalne odvodnje, postoji mogućnost da se s tim vodoopskrbnim cjevovodom paralelno spoje dvije aglo­meracije, Grad i Župa. Tada bi u slu­čaju zamućenja našeg glavnog izvo­rišta Duboka Ljuta ili Vrela, postojala mogućnost snabdijevanja vodom iz Omble, odnosno preko uređaja za pročišćavanje. To zasigurno neće biti ubrzo, ali je važno da se ovim projek­tom spoje dvije aglomeracije kako bi se u budućnosti to isto i izgradilo.

Ministar Cappelli najavio je kako će jedinicama lokalne samou­prave prepustiti ograničavanje broja apartmana. Kako gledate na tu najavu i kakvo je stanje u Župi dubrovačkoj po pitanju smještajnih kapaciteta u privatnom smještaju?
U Župi je za razliku od predratnih godina veliki rast privatnog u odnosu na hotelski. Imamo disproporciju između privatnog smještaja, koji iz godine u godinu raste, u odnosu na hotelski smještaj. To nije dobro, ali očekujem da će se to dovesti u red kroz dva značajna projekta u narednim godinama, a to su Kupari i Plat. Nisam upoznat s najavama ministra u kojem bi smislu bile mogućnosti lokalne samouprave za ograničavanje kapa­citeta pa mi je to teško komentirati. Međutim, sigurno postoji gornja gra­nica mogućnosti izgradnje apartmana tako da već danas imate situacije da pojedini iznajmljivači svoje kapacitet daju na korištenje hotelskim kućama ili gospodarskim subjektima za smje­štaj radne snage. Mislim da će to trži­šte samo riješiti. Podržao bih da postoji mogućnost ograničenja i da to ne ide u nedogled kako ne bi došlo do odre­đene devalvacije smještaja na određe­nom području.

Hidroelektrana u Platu ne radi već godinu dana, koliki su gubitci općine i ima li naznaka kad će proraditi?
To je najveća tragedija koja je pogo­dila Župu još od vremena Domovin­skog rata. Sama nesreća prouzročila je veliku materijalnu štetu, koja je nemjerljiva s izgubljenim ljudskim životima. Budući da hidroelek­trana ne radi već godinu dana, to se odrazilo i na sam pro­račun Općine, a obzi­rom na tzv. ener­getsku rentu. Taj je prihod bio već od 4 mili­juna kuna, a prošle godine smo ostva­rili vrlo malo. Prema naja­vama nadam se da će do kraja ožujka biti puštena u pogon i da će nastaviti sa svojim normalnim radom.

Iza nas je prvi Advent u Župi? Jeste li zadovoljni i možemo li ga očeki­vati i ove godine?
Zahvalio bih se novoj direktorici Turističke zajednice Ana­mariji Kusalo na pokazanom entuzi­jazmu. Zajedničkim smo sredstvima organizirali prvi Advent u Župi, a hvala i Mariju Zvoni, vlasniku Tutto Bene-a, koji je za simboličan najam ponudio kućice postavljene na trgu, baš kao i svim ugostiteljima koji su prvi put krenuli u rekao bih jednu avanturu. Hvala i tvrtki Hoteli Dubro­vačka rivijera koja je bez naknade osi­gurala prostor na trgu kao i mogućnost priključenja na njihove energente te besplatno korištenje garažnog pro­stora za sve posjetitelje. Prema svemu što sam čuo ovo se pokazao kao izvr­stan potez. To nam je argument i motiv da nastavimo i sljedeće godine i da budemo još bolji, a kroz proračun smo osigurali sredstva za 2020. Moramo spomenuti i obilježavanje 100 godina organiziranog turizma u Župi. I u tom smo cilju pripremili program i osigu­rali sredstva. Držim da je to prava pri­goda da se Dani hrvatskog turizma ove godine održe u Župi. Očekujemo da će Ministarstvo turizma i HGK raspisati natječaj na koji ćemo se kandidirati i mislim da imamo jasan argument zbog čega to tražimo.

HDZ čekaju unutarstra­nački izbori, ima li Andrej Plenković Vašu podršku ili vidite nekoga drugoga na čelu stranke?
Podržavam gospodina Plenkovića. Mislim da je izvrstan premijer i ne dvojim da će on dobiti povjerenje i ako dođe do unutarstranačkih izbora prije parlamen­tarnih. Držim da će on i dalje uživati povjerenje i mislim da tako i treba biti.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 15. siječnja 2020.

Pročitajte još

OBJAVLJENE LISTE HDZ-a Franković jedini iz Dubrovnika

Dulist

SJEDNICA OPĆINSKOG VIJEĆA KONAVALA Usvojeno izvješće o radu načelnika Lasića

Dulist

Dolina Neretve prvi put uključena u poseban regionalni program Ministarstva

Dulist