Kultura

VIKTORIJA OD NEPRIJATELJA NA IGRAMA ‘Play Držić nove generacije’

VIKTORIJA OD NEPRIJATELJA NA IGRAMA 'Play Držić nove generacije'

Marin Držić – Viktorija od neprijatelja drugi je premijerni dramski naslov 68. Dubrovačkih ljetnih igara koji je na programu u nedjelju 20. kolovoza u parku Umjetničke škole, najavljeno je danas, 14. kolovoza na konferenciji za medije.

Na njoj su govorili v.d. intendanta Igara Mladen Tarbuk, redateljica predstave Ivica Boban, autor dramaturškog koncepta Hrvoje Ivanković te ravnateljica Igara Ivana Medo Bogdanović uz Antu Režića, direktora Poslovnog centra Dubrovnik i južna Dalmacija OTP banke, donatora predstave.

Marin Držić – Viktorija od neprijatelja na programu je 68. Igara premijerno 20. kolovoza, a zatim i 21., 22. te 23. kolovoza u parku Umjetničke škole s početkom u 21.30.

Dramaturški koncept predstave koju Igre postavljaju povodom 450. obljetnice smrti Marina Držića zasnovan je na preslagivanju i rekontekstualizaciji fragmenata Držićevih djela, povezanih novonapisanim tekstovima te kraćim citatima ili parafrazama djela drugih autora, o čemu je više govorio sam Ivanković.

– Ova priča počela je prije nekih desetak godina, u zimu 2007. godine, kada je Ivica Kunčević, tadašnji ravnatelj drame Igara, pozvao mene i ponudio da napravim dramski koncept za predstavu koju bi Igre radile vezano uz 500. obljetnicu rođenja Marina Držića 2008. godine. Prihvatio sam ponudu i skicirao koncept, a predstava je tada bila rađena za mlade glumce akademce, sve se raspršilo i koncept se nikad nije razvio do kraja. Do danas je ostao negdje ‘u mom kompjuteru’ a zahvaljujući susretu s Ivanom Medo Bogdanović u prosincu prošle godine, tekst je došao do maestra Tarbuka koji ga je pročitao i ponudio mi rad na ovogodišnjim Igrama – kratko je pojasnio Ivanković tijek dolaska ovog već sad hvaljenog djela na 68. Igre, ovoga puta obilježavajući 450. godišnjicu Držićeve smrti.

– Bilo mi je sano, ako ćemo ozbiljno o tome razgovarati, kako trebam naći redatelja koji će tome ozbiljno pristupiti. Za složen i zahtjev kazališni mehanizam bio je potreban netko tko dobro zna mlade glumce današnjice i s njima radi, netko tko jako dobro poznaje teatar Marina Držića te tko je s njime ulazio u ozbiljne scenske diskusije te napokon netko tko može napraviti sponu između tradicije i suvremenosti – kazao je Ivanković, dodavši kako mu se u trenu, ‘u oblačiću iznad glave pojavila Ivica Boban’.

– Tekst Viktorija od neprijatelja’ uključuje dijelove Držićevih djela, čak i onih sačuvanih u krnjem obliku, sažima sve ono što je naša misao o Držiću i njegovoj sudbini. Ideja i želja je bila propitati odnos Držića s Dubrovnikom, te njegov odnos prema nekim društvenim paradigmama. Njegovo vrijeme po mnogočemu je bilo slično našem, današnjem. Uspjeli smo kroz ovaj ‘teatar u teatru’ napraviti kratkotrajni ali izravni upad u našu svakodnevicu – dodao je Ivanković.

Predstava uvelike asocira na nešto čemu se Boban već prije posvetila, iznimnom djelu ‘Play Držić’. Kako je kazao Ivanković, radi se o ‘Play Držiću nove generacije’, koji se radio dva i pol mjeseca.

– Ovaj Držićevski teatar na čelu s Ozrenom Grabarićem dobio je još jedan zalog za svoju budućnost i posve sigurno mogu se na novi način promišljati nove stvari – zaključio je Ivanković.

Nije bilo lako kreirati predstavu, otkrila je Boban, hvaleći svoje vrijedne suradnike te ističući iznimnu lokaciju i svevremenskog Držića.

– Shakespeare i Držić dva su autora koja moraju biti konstanta Igara, vertikala, jer su svevremeni i suvremeni te kao i svi genijalci, imaju tu mogućnost da ono što su pisali prije i danas bude suvremeno (…). Ponovo sada izražavam svoje dubroko divljenje prema Držiću, autoru u kojem, što se njime duže baviš, otkrivaš nove slojeve, koji inspirira sve nas i koj ije na neki način zaista upisao i svoj život i vrijeme u kojem je živio u svoja djela. Tu sma se zajedno s Hrvojem trudila da to njegovo putovanje iskaže kroz njegova djela – kazala je Boban.

Predstava se bavi životom, djelom i sudbinom Marina Držića, propitujući njegov odnos prema njegovu Gradu i suvremenicima te etičkim i društvenim paradigmama vremena u kojem je živio. U zgusnutom slijedu događanja, u eruptivnom spoju verbalnog iskaza, plesa, glazbe i pokreta, odvijaju se epizode iz njegova života: pohađanje dubrovačke gradske škole, druženje s dezvijanom mladosti dubrovačkom, zaređenje i imenovanje za rektora crkvice Svih Svetih u Dubrovniku, odlazak na studij u Italiju gdje se počinje baviti kazalištem, povratak u Dubrovnik, putovanje u Carigrad i povratak u Dubrovnik. U drugom dijelu nižu se fragmenti iz Držićevih djela (Tirena, Novela od Stanca, Dundo Maroje, Arkulin, Skup), s naglaskom na prizore u kojima oštro kritizira svoje suvremenike te one koji upravljaju Gradom i Republikom.

Slijede završni akordi Držićeva života: krhotine Hekube, tragedije u kojoj progovara o teroru vlasti i moćnika, isprepletene su s dijelovima pisama koje je Držić pisao u Firenci 1566, pokušavajući nagovoriti toskanskog vladara Cosima Medicija da pomogne zamišljenu akciju rušenja aristokratske vlasti Dubrovačke Republike. Redateljica predstave Ivica Boban jedna je od najvažnijih suvremenih hrvatskih kazališnih autorica, koja je tri puta na Dubrovačkim ljetnim igrama postavljala djela Marina Držića. Njezina predstava Play Držić iz 1978. bila je prva koja je tehnikom postmodernističkog patchworka kroz Držića progovorila o Držiću, a njezine postave Hekube iz 1982. i 1991. smatraju se antologijskim ostvarenjima držićevskog teatra.

Ansambl
Okupljen je ansambl sastavljen pretežito od mladih glumaca, od kojih su neki još studenti glume na zagrebačkoj ADU, kazao je Ivanković, (Petra Svrtan, Iva Kraljević, Ivana Gulin, Robert Španić, Marin Klišmanić, Ugo Korani i Josip Brakus), a glumačku družinu predvodi petero iskusnijih glumaca: Maro Martinović, Branimir Vidić – Flika, Doris Šarić Kukuljica i Danijel Ljuboja, na čelu s Ozrenom Grabarićem koji uz kreaciju Marina Držića u svijet Držićeva teatra, filozofije i životnih stavova ulazi i kroz interpretacije ključnih likova njegova opusa. Tu su još: Doris Jure Radnić, Romano Nikolić, Mateo Videk, Nika Lasić i Glorija Dubelj te članovi glumačke družine Kolarin: Jelica Čučević, Marinka Metković, Aida Machiedo, Tajana Martić, Ante Tonći Đurković, Barbara Lončarić Lučić i Matija Vojvodić. Jaku autorsku ekipu, uz Hrvoja Ivankovića koji potpisuje dramaturški koncept i oblikovanje teksta te Ivicu Boban koja uz režiju potpisuje i dramaturšku obradu, čine Miljenko Sekulić koji je autor scenografije, maski i lutki, kostimografkinja Doris Kristić te skladatelj Ozren Glaser. Oblikovanje svjetla potpisuje Vesna Kolarec, video projekcije Ivan Lušičić, koreografiju Nikolina Medak, a mačevanje je glumce uvježbao Lovro Buva.

Također, nastavljajući dugogodišnju tradiciju partnerstva s Dubrovačkim ljetnim igrama, OTP banka je i ove godine izdvojila 180.000 kuna za donaciju premijernoj izvedbi ove predstave.
– Jako nas veseli što ovom donacijom nastavljamo partnerstvo s Igrama koje traje više od dvadeset godina. Kao što je ovaj dugovječni festival poznat kao simbol Dubrovnika i njegove kulture, tako vjerujem i da će naša suradnja biti dugovječna i pomoći još brojne dramske premijere u kojima će uživati Dubrovčani i njihovi gosti – kazao je tim povodom direktor Poslovnog centra Dubrovnik i južna Dalmacija OTP banke Ante Režić uručujući ček ravnateljici Igara Ivani Medo Bogdanović.

Pročitajte još

POZNATA HRVATSKA KNJIŽEVNICA U GRADU Književna večer s Julijanom Matanović

Dulist

SVJETSKI DAN KAZALIŠTA U teatru dvije predstave

Dulist

PISANA KULTURNA BAŠTINA NA PAPIRU Izložba i predavanja na kampusu Sveučilišta u Dubrovniku

Dulist