Natrag
12.12.2018 09:37

facebook

twitter

google

rss

dulist
Loading Događanja

« All Događanja

  • This događaj has passed.

Ansambl Dialogos | Katarina Livljanić & Danijel Detoni

21.8.2017 @ 21:30 - 23:00

Ansambl Dialogos poziva vas na šetnju kroz pariške salone i cafe-concert s početka 20. stoljeća, ususret pjesnicima, glazbenicima, glumcima i ekscentricima inspiriranima srednjim vijekom.

Kroz intimnu, frivolnu, jetku i vijugavu šetnju Parizom iz doba Belle époque, susrest ćemo ponajprije zanimljiv i kontroverzan lik Yvette Guilbert (1865-1944), pjevačice, glumice, književnice i intelektualke. Guilbert je pjevala bogat glazbeni repertoar café-concerta, glumila u kazalištu i filmovima, pisala prozu, a autorica je i priručnika o vokalnoj interpretaciji. U suradnji s muzikologom Jeanom Beckom revitalizirala je izvedbu truverskih i trubadurskih srednovjekovnih pjesama koje je (uz klavirsku pratnju!) izvodila i u newyorškom Carnegie Hallu.

Uz Yvette Guilbert čut ćemo i skladbe ekscentričnoga gospodina s Montmartrea u baršunastome odijelu Erika Satiea (1866-1925), čiji je glazbeni svijet pun neogotičkih sanjarija, a svratit ćemo na trenutak i u rafinirani svijet Clauda Debussyja (1862-1918) koji je kao nitko drugi znao uroniti impresionističke madelaine u krhke šalice skrivenih srednjovjekovnih modalnih melodija. Gotovo svi akteri ovoga programa susretali su se u čuvenom cabaretu Le Chat Noir na Montmartreu, ovjekovječenom na brojnim plakatima Toulouse-Lautreca: kabaretski stil se na tadašnjem Montmartreu mijesša s neo-medievizmom, a recitator Vincent Hyspa (1865-1938), piše nevjerojatno duhovite i ironične tekstove za Satiea i Debussyja.

Nit vodilja ovoga programa nipošto nije želja za povijesnom rekonstrukcijom jedne druge povijesne rekonstrukcije… Istina je da su umjetnici Belle époque bili inspirirani srednjim vijekom i antikom, ali su u svojim inspiracijama znali sačuvati puno ironije i elegancije. Ponekad bi se poslužili pravim srednjovjekovnim napjevima i izvodili ih uz aromatičnu, gotovo “karameliziranu” klavirsku pratnju, ponekad bi slobodno citirali fragmente gregorijanskih napjeva, a ponekad bi vješto izmišljali nova djela i vješto ih predstavljali kao glazbene i poetske arhivske raritete izvučene iz duboke proslosti…

A možda su umjetnici tog bezbrižnog doba pred prvi svjetski rat uživali u nekoj svojoj “post-truth society”?

Na programu nalazi se tako i nekoliko Chansons de Bilitis Claudea Debussyja. Tekstove tih predivnih erotskih meditacija napisao je Pierre Louÿs (1870-1925) koji isprva jednostavno nije odolio i pripisao ih misterioznoj grčkoj pjesnikinji Bilitis, navodno suvremenici čuvene Sapfo. Louÿs je izmislio čak i lik profesora G. Heima, njemačkog arheologa i filologa koji je navodno izdao kritičko izdanje tih tekstova, otkrivenih tijekom arheoloških istraživanja na Cipru… Navodno je i nekoliko uglednih helenista toga doba dobronamjerno poslalo sugestije Louÿsu da popravi prijevode, sve do trenutka dok ovaj napokon nije odlučio otkriti istinu…

Kroz pjesme i odlomke tekstova, u ambijentu intimnog, ironičnog i nostalgičnoga salona, posegnuli smo i za nekoliko pjesama koje nisu stvorene isključivo na srednjovjekovnim temama ili citatima. Kako kaže Yvette Guilbert: “postoji vrijeme za sve – vrijeme kada ste zatočenik vlastite formule, i vrijeme kada vas ona pušta da joj umaknete”. Mi smo pokušali umaći: tako će se uz srednjovjekovne i neo-sredjovjekovne napjeve, na programu naći i djela u kojima deklamacija i fragmenti gregorijanskih melodija ne služe samo revitalizaciji povijesnoga repertoara ili pak estetiziranoj glazbenoj arabeski, nego ponajprije užitku u sakralnim, erotskim i ironičnim scenama gdje je skoro nemoguće razlikovati pjev od govora, glume i igre.

Katarina Livljanić

Katarina Livljanić (voice) and Danijel Detoni (piano) present a new programme featuring Parisian repertoire from the beginning of the 20th century. The focus of this project is on several literary personalities of that period and their relationship to the Middle Ages: among them, we will meet the fascinating and controversial Yvette Guilbert (1865-1944), singer, actor, writer and intellectual. Yvette Guilbert performed a rich musical repertoire in a format called ‘café-concert’, appeared as an actress in theatres and films, published her prose writings, and was the author of an intriguing book about vocal interpretation. In collaboration with the French musicologist Jean Beck, she became an important personality in the revival of songs of the medieval troubadours and trouvères, which she performed, with piano accompaniment, in Carnegie Hall in New York City. This charismatic artist inspired Katarina Livljanic and Danijel Detoni in creating their project, in which Guilbert’s songs and stories intertwine with the medieval songs which served as models, recreating the intimate atmosphere of a Parisian salon.

In this elegant but also frivolous, ironic and ambling stroll through Paris of the belle époque, we will meet some other personalities as well: the excentric gentleman from Montmartre in his velvet suit, Erik Satie (1866-1925), and we will pay a short visit to the refined salon of Claude Debussy (1862-1918) who knew, better than anyone, how to serve delicate impressionistic madelaines along with the elegant melodies of the gothic era.

Katarina Livljanić

Komentari

Details

Date:
21.8.2017
Time:
21:30 - 23:00
Website:
https://www.facebook.com/events/194500727756098

Lokacija

Rector’s Palace, Dubrovnik
Dubrovnik, 20000 Croatia + Google Map

Komentari

   Impressum | Privatnost | Uvjeti
  © 2018 dulist d.o.o. Sva prava pridržana