Grad

ĐURO DERANJA Upitne su konavoske linije, Korda je na potezu!

Sagi oko odnosa Libertasa i okolnih općina ne nazire se kraj, a daleko je i smirivanje strasti među radnicima te dubrovačke komunalne tvrtke. U sredini svega toga uvijek je jedno ime, ono Đura Deranje. Direktora Libertasa odlučili smo stoga suočiti s teškim i aktualnim pitanjima, a za DuList progovorio je o stanju u toj komunalnoj tvrtki, preseljenju u Komolac, i mogućem ukidanju pojedinih prigradskih linija, a odgovorio je i na navode kako ‘želi uništiti Libertas.’

Kako je Libertas poslovao u 2013. godini?
U 2013. Libertas je ostvario dobit u iznosu od 7 tisuća i 522 kune, a nakon oporezivanja dobiti ostvarili smo gubitak od 3 tisuće i 663 kune.

Kakav je odnos s općinama i suvlasnicima?
Odnosi sa općinama su uglavnom korektni premda su oni ponekad krivo percipirani u javnosti. Naravno, kada se radi o osiguranju subvencija, sve jedinice lokalne samouprave žele imati što kvalitetniji prijevoz, a za to izdvojiti što manje novaca. Činjenica je da se javni putnički prijevoz, i kod nas i u Europi, ne može financirati samo iz cijene usluga. To pokazuje praksa jer lokalna samouprava želi štititi određene korisnike – učenike, studente, umirovljenike. Dakle, daje određena socijalna prava.

Što je sa subvencijama javnog prijevoza? Plaćaju li svi svoje obveze – osim Konavala i Mljeta?
Konavle su 8. veljače ove godine otkazale ugovor o subvencioniranju javnog prijevoza. S Općinom Mljet nemamo potpisan ugovor za ovu godinu, a nisu platili ni prošle dvije godine. Jednostavno nisu bili u mogućnosti platiti, jer nemaju dovoljno sredstava u proračunu. Sve ostalo je osigurano u skladu s ovom godinom. Za 2014. poslovnu godinu imamo potpisan ugovor o subvencioniranju javnog prijevoza s općinama Dubrovačko primorje, Ston, Župa dubrovačka, a uskoro ćemo potpisati ugovor i s Gradom Dubrovnikom.

Plaća li Grad redovno subveciju Libertasu i na koji način?
Grad uredno plaća svoju subvenciju, a za šest mjeseci ove godine platio je 10 miljuna i 84 tisuće kuna.

Nedavno ste za DuList rekli da bi Libertas mogao 2014. završiti u minusu. Zbog čega?
Procjenjujemo da ćemo ovu godinu završiti u minusu iz razloga što je Općina Konavle otkazala ugovor. Taj dio sredstva nije osiguran, a prošle je godine iznosio 3 milijuna kuna. Obrazloženje Općine je bilo da nema sredstava i da smo skupi. Procjenjujemo da bi gubitak mogao biti od 2,5 do 3,5 milijuna kuna.

Predložili ste na nedavno održanoj Skupštini nove cijene po kilometru uz poseban obračun za Grad Dubrovnik, a posebno za ostale Općine. Model obračuna je nešto drugačiji. Kako ste došli do tih izračuna?
Zadnja Skupština društva održana je 25. srpnja ove godine na prijedlog i po dnevnom redu Grada Dubrovnika, a same cijene po kilometru utvrđene su na osnovu planiranih rashoda i kilometara koji će biti u ovoj godini. Prijedlog je 18 kuna po kilometru za Grad Dubrovnik, a 12 kuna za prigrad.

Općine Župa i Konavle ističu kako imaju ponude od privatnika za 7,5 kuna po kilometru. Je li Libertas zaista toliko skup ili je to svojevrsna ucjena?
Ne znam kakve imaju ponude cijena po kilometru. Mišljenja smo da nismo skupi obzirom na kvalitetu usluge koju dajemo.

U petak ste imali sastanak s predstavnicima Općine Konavle. O čemu se razgovaralo na tom sastanku?
Mogu vam reći da su nas predstavnici Općina Konavle informirali o svojoj odluci o raspisivanju koncesije za obavljanje javnog prijevoza na svom području.

Hoće li se Libertas javiti?
Hoće.

Hoćete li do tada i dalje voziti konavoske linije?
To ćemo još vidjeti. Ovisi o tome kada će raspisati koncesiju.

Zašto je linija broj 10. neprofitabilna linija, kad se stalno isticalo da je ona jedina profitabilna? Što se promijenilo u izračunima?
Libertas ima jaku dobru statistiku i podatke. Problem je u raspodjeli prihoda na liniji 10. između općina Župa dubrovačka i Konavle. Općina Župa inzistira da se sav prihod od pokaznih karata bez obzira na kojoj se liniji korisnici voze (koje linije koriste), uračunava u prihod župskih linija. Kada bi se prihod od pokaza putnika s područja Općine Župa raspodjelili po stvarnim vožnjama po liniji, tada bi se znatno povećao prihod na liniji Dubrovnik-Cavtat.

Jeste li im dali te izračune?
Jesmo. No, neka se oni dogovore, a mi ćemo podijeliti kako se oni dogovore.

Znači li to da bi Župa trebala plaćati veću subvenciju?
Nisam to rekao. Neka se dogovore kakvu raspodjelu prihoda žele i mi ćemo to napraviti, pa će se vidjeti tko što treba plaćati.

Koji su Libertasovi najveći problemi?

Najveći problemi Libertasa su: osiguranje nedostatnih dijela prihoda, odnosno subvencija i osiguranje adekvatnog prostora. Nije jednostavno osigurati ta sredstva. Jasno mi je da Općinama nije lako izdvajati sredstva iz proračuna jer su im proračuni smanjeni. Ali javni prijevoz ima veliki značaj u funkcioniranju područja koji opslužuje. Taj značaj najbolje pokazuje podatak da Libertas godišnje prevozi nešto manje od 10 milijuna putnika, a dnevno u ljetnim mjesecima prevozimo do 43 tisuće putnika.

Kada će se Libertas preseliti iz Remize? I koja je lokacija idealna za njegovo preseljenje – Komolac ili Podbrežje?
Libertas će se preseliti kada se za to steknu uvjeti. Plaćamo najam za Remizu u iznosu od 48 tisuća kuna mjesečno plus PDV. To je za nas veliki izdatak. Koristimo i parking u ex Radeljeviću što je za nas dodatni izdatak. Pripremamo naš prostor u Komolcu. Dugoročno, Grad je kupio zemljište na Podbrežju, prije Osojnika, površine 90 tisuća kvadrata gdje će biti smještene sve komunalne gradske tvrtke.

Dakle, Libertas privremeno seli u Komolac pa jednoga dana s ostalim komunalnim tvrtkama na Podbrežje. Kad ćete u Komolac i imate li neki rok za preseljenje?
Cilj nam je što prije preseliti u Komolac da ne plaćamo najam. Nemamo rok, ali želimo to napraviti što prije jer se Remiza prodaje i u slučaju prodaje Libertas će morati iseliti u vrlo kratkom roku.

Radilo se na raščišćavanju zemljišta u Komolcu, a te radove je izvodila tvrtka Gorar s Osojnika, u vlasništvu Nikše Gverovića, inače Libertasovog vozača. Zar to nije sukob interesa?
Ne, ne mislimo da je to sukob interesa. On se javio sa svojom tvrtkom. Imao je najnižu ponudu i za to postoji dokumentacija. Proveli smo postupak javne nabave, njegova ponuda je bila najniža i on je dobio taj posao. Dakle, dobio je posao na temelju najpovoljnije ponude prema provedenom natječaju. I posao je odlično odrađen.

Hoćete li cijelu tvrtku preseliti u Komolac?
U planu nam je preseljenje cijele tvrtke.

Kako će Komolac izgledati?
U Komolcu nećemo graditi ništa novo, osposobit ćemo postojeće objekte i urediti parking.

Nedavno je gradonačelnik najavio kupnju novih autobusa. O kakvim je autobusima riječ i kada će ih Libertas dobiti?
O markama ne možemo razgovarati jer to ovisi o javnoj nabavi. U pripremi smo dokumentacije i uskoro ćemo objaviti natječaj. Najvjerojatnije ćemo nabaviti do 20 autobusa isljučivo za gradski promet, uže i šire gradsko područje. Očekujemo da bi novi autobusi mogli biti isporučeni do sljedeće sezone, ako sve bude išlo po planu.

Kako ćete osigurati sredstva za nove autobuse?
Grad će osigurati sredstva, a sve će se regulirati ugovorom između Grada i Libertasa.

Kakav je odnos uprave sa zaposlenicima, Sindikatom i Radničkim vijećem? Često vas kritiziraju u javnosti.
Ja bih rekao da je taj odnos Uprave i zaposlenika, Sindikata i Radničkog vijeća korektan. S poštivanjem svih međusobnih obveza. Libertas je kao poslodavac izvršio sve obaveze prema zaposlenicima. Moraju postojati neki zahtjevi, oni su nekad možda i na razini konfrontiranja mišljenja. Normalno je da je to tako. Ali isto tako moramo razlučiti što je nadležnost Sindikata i Radničkog vijeća, a što Uprave i vlasnika.

Zašto ste donijeli Ugovor o poslovnoj tajni?
Tvrtka ima potrebu zaštiti određene podatke i mi koristimo to pravo. Time štitimo interes tvrtke, ništa drugo. Predstavnik sindikata je član Nadzornog odbora, sve bitne akte, dokumentaciju, odluke i poslove Sindikat zna. Mi smo sukladno zakonu obavezni informirati i Radničko vijeće i to redovno radimo. Naša vrata su im uvijek otvorena. Ali zna se sukladno društvenom ugovoru tko zastupa tvrtku u javnosti i tko iznosi podatke. To je Uprava i onaj koga Uprava za to ovlasti.

Stalno se može čuti kako želite uništiti Libertas. Kako to komentirate, je li to točno?
Nije. To potvrđuju sve činjenice – napori s općinama, ishodovanje subvencija i ugovora, obnova voznog parka i uvođenje nove tehnologije, povećanje plaća. Toliko su truda Uprava, vlasnici, suvlasnici (općine) uložili kako bi osigurali sredstva da se Libertas čuva kao jedinstvena tvrtka. Ali isto tako moramo biti svjesni da Libertas mora smanjivati troškove ondje gdje je to moguće. Moramo raditi još bolje i biti učikovitiji.

Kad kažete učinkovitiji znači li to da Libertas ima viška zaposlenika?
U ovom trenutku imamo 338 zaposlenih što je za ovaj obim posla i u uvjetima u kojima radimo dovoljno. No, dođe li do ukidanja linija imat ćemo viška zaposlenika.

Na čemu onda možete uštedjeti?
Postoje troškovi na kojima se može uštediti, racionalizirati mrežu linija, što bi sve dovelo do određenih ušteda.

Je li točna informacija da je od 2011. u Libertasu zaposleno 30-ak novih ljudi?
Nije, od 2009. imamo manji broj zaposlenih. Tada smo imali 348 zaposlenika, a sada ih je trenutno 338. S time da danas imamo veći broj linija. Uveli smo liniju Lozica, liniju 2a Glavica Babin Kuk- Solitudo- Pile , liniju 35 Dubrovnik – Brsečine, ekspresnu liniju za Mokošicu, liniju Kantafig – Pile na kojoj prometuje stari restaurirani autobus i kojom su putnici zadovoljni. U vremenu dolaska kruzera dodatno angažiramo 4 do 5 autobusa.

U javnosti se često spominju neizravni troškovi ‘koji su preveliki’? Možete li nam pojasniti što sve spada u neizravne troškove?
U neizravne troškove uključeni su oni troškovi koji se ne mogu rasporediti direktno na linije. Dakle, to su razne naknade, logistika, šalteri, uprava, radiona i razni doprinosi. I na najveći dio tih troškova ne možemo utjecati.

Je li Libertas ponovno podnio zahtjev za liniju Orebić?
Jest i javlja se svake godine u za to predviđenom roku.

Zašto kad je ta linija ukinuta jer je bila neprofitabilna?
Javljamo se jer su Općine izrazile spremnost osigurati dio nedostatnih sredstava.

Što je sa nadogradnjom sustava naplate? Bio je poništen?
Potpsali smo ugovor u ožujku s ‘Prodatom’, a rok za izvršenje radova je 10 mjeseci. Početkom siječnja imat ćemo novu karticu za Grad Dubrovnik.

Što ona donosi?
Sada imamo čip karticu, a nova tehnologija koju uvodimo je multifunkcionalna i na njoj mogu biti sve ostale usluge koje Grad želi uključiti. To je u svijetu gradska kartica. Tom karticom Libertas tehnološki dobija osnovu kojom može ostvarivati dodatne prihode i povećanje prometa zbog atraktivnosti koje ta karta može imati.

Pročitajte još

VODOVOD ULOŽIO POLA MILIJUNA KUNA Dračevo selo dobilo novu mjesnu mrežu i uvjete života 21. stoljeća

Dulist.hr

BANKOMATI NAŠI SVAGDAŠNJI Dosad ih je uklonjeno trinaest, komunalci i dalje ispisuju kazne

Dulist

NA TRI IGRALIŠTA Grad postavlja nove sprave za djecu s invaliditetom

Dulist.hr

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija