KulturaUrednički izbor

DUBROVČANI NA VENECIJANSKOM BIJENALU Nakon otvorenja izložbe pravi posao tek počinje

DUBROVČANI NA VENECIJANSKOM BIJENALU Nakon otvorenja izložbe pravi posao tek počinje

– Tek sad počinje posao. Nakon što je logistika dosta uspješno odrađena, a s umjetničke strane smo dobili pozi­tivan feedback, nastavljamo punom parom. Samo postavljanje izložbe nije konačna aktivnost, slijedi promocija kako umjetnika, dubrovačke scene, tako i Grada koji je pokazao zavidnu svijest po pitanju suvremene umjet­nosti – ispričao je za DuList Izvor Pende, likovni umjetnik, dio trolista koji je na ovogodišnjem, 58. Venecijanskom bijenalu otvaranjem tzv. Dubrovačkog paviljona u Arsenalu, odnosno projektom ‘Mjesto isprekidanih odla­zaka’ po prvi put samostalno predsta­vio Grad. ­

Želja je privući ciljanu publiku
– Usudio bih se reći da smo pozi­tivna iznimka na čitavom području ex-Yu. Napravljen je zaista veliki pomak. Dosad smo se uvijek pred­stavljali s prošlošću i našim velika­nima koje je suvišno nabrajati. Ovog puta Slaven Tolj, Marijana Vukić Pende i ja smo preuzeli tu ulogu. Dakle, živi i mladi ljudi! Drago nam je što su čelnici prepoznali svoje vrijeme. Tabaju se nove staze ka povećanju kvalitete i odmiče se od masovnosti, smišljaju se strategije kojima se želi pokazati kako je ovo živ grad, ne muzej – dodao je.

Nakon kratkog predaha, morali su se vratiti u ovu tali­jansku ljepoticu. Potrebno je, naime, biti prisutan na mjestu zbivanja jer posjetitelji, objašnjavaju nam šaleći se supružnici Pende, osim čuvara vole susresti i autore koji će im približiti aktualni postav, ali i objasniti sam pro­ces nastanka. Upravo ta slatka dužnost zapala je Marijanu Vukić Pende koja je na Mostri izložila skulpture sastavljene od kombinacije materijala poput gra­fita, ali i lateksa, inoksa, pleksiglasa.

— Naš moto, odnosno ideja je pro­fesionalnošću privući profesionalce. Mogli smo izložbu postaviti u samom centru, nekom manjem ili većem pro­storu, posjećenost bi nam tada možda bili veća. Međutim, to bi uglavnom bili gosti s brodova na kružnim puto­vanjima. Oni nisu naša ciljana publika. Želja nam je privući muzealce, kri­tičare, kolekcionare, ljude iz svijeta umjetnosti i kulture općenito. Poanta uspostavljanja tih kontakata je kako bi oni danas-sutra ako pokažu interes mogli ostvariti suradnju bilo s Galeri­jom ili Gradom. U tom smjeru počeli smo ići još na početku uz pomoć naših kolega iz SAD-a, Njemačke i Italije – poručila je idejna začetnica projekta.

Sad je ključan trenutak
Nakon ljetne pauze tijekom koje će trajati pripreme za rujan na rasporedu je prezentacija kataloga, svojevrsnog dokumenta izložbe.

– On će biti opremljen teksto­vima i fotografijama zbivanja u Dubro­vačkom paviljonu kako ga od dragosti nazivamo. Važno ga je kvalitetno kom­pilirati jer će nam u budućnosti on biti glavni podsjetnik kako je Umjetnička galerija Dubrovnik nastupila na bije­nalu čak dva puta – prvo pod krovnom organizacijom Republike Hrvatske i sada, u vlastitoj organizaciji. Ovisno o financijama predviđa se još nekoliko događanja. Morate shva­titi kako u svijetu svaki krivi mig košta tisuću eura – objasnio je njen suprug.

Za ilustraciju, dovoljno je reći kako je paviljon do njih u noći otvorenja na samo predstavljanje utrošio 12,3 milijuna eura. Ukupan budžet koji je Dubrovčanima osiguran od Grada Dubrovnika iznosio je milijun kuna od čega je većina novaca uložena u zakup prostora.

– To je izdašna svota za naše prilike na kojoj smo im zahvalni. Zna­čajna sredstva izdvojila je i TZ Grada Dubrovnika, a od sponzora želio bih posebno istaknuti fondaciju ‘Face Cro­atia’, jedinu te vrste u Hrvatskoj koja potpomaže čitavu suvremenu scenu. Ovo je neka vrsta produžetka surad­nje pošto Marijanin i moj rad podu­piru već čitavo desetljeće. Međutim, sa zadovoljstvom možemo reći kako smo s malim novcima postigli veliki uspjeh. To, među ostalim, dugujemo našim inozemnim suradnicima, mahom prijateljima koje smo stekli na našem umjetničkom putu. Važno je napomenuti kako smo svi uložili maksimalne napore. U pro­ces postavljanja izložbe bilo je uklju­čeno 20-ak ljudi što je opet razmjerno malo u odnosu na preostale izlagače – protumačio nam je autor izloženih ulja na platnu većih formata.

Pojačanje u timu suradnika
Tim se, naime, u odnosu na prvotni sastav zbog potreba samog projekta čijeg je voditeljica Jelena Tamin­džija, nadopunio pa su se njihovim redovima u ulozi kuratora pridružili povjesničarka umjetnosti Nancy von Breska-Ficović, zaposlenica u Istra­živačkoj zakladi u belgijskom Saint- Josse-ten-Noodeu, ugledni kritičari Michael Stoeber i Daniele Capra te viša kustosica pri Umjetničkoj gale­riji Dubrovnik Rozana Vojvoda. Riječ je, naime, o afirmiranim imenima na svjetskoj kulturnoj sceni čiji angažman je otvorio mogućnost predstavljanja u inozemnim ustanovama.

— Već prvi dan pristupio nam je umjetnički voditelj brazilskog bije­nala u Rio de Janeiru. Također, dobili smo ponudu da sljedeće godine pred­stavljamo Bjelorusiju, a izgledno je da izložba bude postavljena u Goslar Mönchehaus Museum, dakle Muzeju suvremene umjetnosti u gradiću Goslar, inače njemačkoj carskoj rezi­dencije, koji godišnje dodjeljuje sti­pendiju Kaiserling. Interes su iska­zali i kolekcionari te mada je postav napravljen ekskluzivno za bijenale i kao takav ni nakon njegova završetka neće se prodavati, bilo bi zanimljivo ući u neku kvalitetnu zbirku – rekla je Vukić Pende.

No, za to još ima vremena. U međuvremenu, važno je privući što veći broj cilja­nih posjetitelja.

– Nije na odmet stoga spomenuti nautički sajam koji će se održati u Arsenalu, a koji dovodi zai­sta probranu klijentelu. Posrijedi je oko pola milijuna ljudi istančanih afiniteta, odnosno ukusa. Odlična je to reklama ne samo nama, nego i cijelom Dubrovniku, odnosu kojeg je odlučio postaviti naspram suvremene umjetnosti. Dubrovnik nema sredstva i educiranost kao jedan Düsseldorf ili London, ali ima srce, autentičnu scenu koju zaista vrijedi gurati što su nam i savjetovali naši inozemni suradnici. Vjerujm kako ćemo u prosincu opet voditi razgovor prilikom kojeg ćemo se osvrnuti na uspješnu realizaciju cjelo­kupnog projekta – zaključila je umjetnica za DuList.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 29. svibnja 2019.

Pročitajte još

Dubrovački muzeji pozivaju na radionice izrade i ukrašavanja keramike

Dulist

TRIBINA ‘POGLAVLJE FESTIVAL KARANTENA’ Art radionica Lazareti obilježava 35 godina postojanja

Dulist

NACIONALNA MANIFESTACIJA Obilježena 13. Noć knjige u Dubrovačkim knjižnicama

Dulist