Slušni aparat

Dragulji koje krije Princeov Trezor

Po Prirodi stvari svaki autor čiji se rad proteže na više desetljeća ušićario je nešto neobjavljenog materijala, ali malo tko toliko kao Prince. Slavni Princeov Trezor (Vault) stvarno je trezor. Ogromna podrumska prostorija na njegovom Paisley Park imanju u Minneapolisu krcata policama s kutijama punih arhivskih snimka koje ovaj produktivan glazbenik skockao u studiju ili uživo, a za života nije objavio. Prema kazivanju studijske tehničarke Susan Rodgers, koja je s Princeom tijesno radila na njegovim ultimativnim albumima ‘Purple Rain’ i ‘Sign ‘o the Times’, Trezor je bio skoro pun još 1987. kada su ovo dvoje posljednji put surađivali, a od tada pa do svoje smrti Prince je objavio još točno 30 albuma, nezanemariv dio njih bila su dvostruka ili trostruka izdanja.

The Vault je prvi put otvoren nakon smrti glazbenika u travnju 2016., a tisuće snimki preseljene su na sigurno – u Iron Mountain, glasoviti recovery centar za podatke u Los Angelesu gdje se čuvaju i izučavaju. Zadaću da organizira i kurira što je sačuvano baštinici glazbenika (šestero braće i sestara) povjerili su Michaelu Howeu, diskografu i čestom suradniku umjetnika, a vrlo brzo svjetlost dana ugledalo je prvo postumno izdanje – intimni ‘Piano and a Microphone 1983’ na kojem je zabilježeno 9 pjesama koje je Prince izveo sam uz pratnju klavira. Među njima je i skica epske ‘Purple Rain’ trajanja jedva minutu i po’. U lipnju ove godine dobili smo još jedan demo album. ‘Originals’ je sastavljen od pjesama koje je ovaj rijetko svestran i plodonosan autor napisao za druge izvođače, uglavnom svoje pulene, za Appoloniu, Morrisa Daya & The Time, Sheilu E ili kratkoživući sastav The Family, kojima je pak poklonio ‘Nothing Compares 2 U’, pjesmu koja je imala dug i zanimljiv put do vrha top ljestvica. U toj originalnoj verziji iz 1985. pjesma je prošla potpuno nezamijećeno i ostalo je tako sve dok je nekim čudom nije prepoznala Sinead O’ Connor, u čijoj emotivnoj i ogoljenoj izvedbi ‘2U’ samo pet godina kasnije postaje globalni hit i dobitnik Grammyja. Ubrzo ju je i sam autor počeo uvrštavati u set liste svojih nastupa, a prva javno dostupna Princeova verzija pjesme snimljene uživo izlazi 1993. na kompilacijskom izdanju ‘The Hits’. Originalna demo verzija snimke iz 1984. godine objavljena je premijerno tek prošle godine obilježavajući drugu godišnjicu njegove prerane smrti. Baš kao u slučaju ove balade, većina materijala na ‘Originals’ zapisana je u Princeovom studiju između 1980. i 1985., u vrijeme u kojem je glazbenik ostvarivao neke od svojih najboljih albuma (’Dirty Mind’, ‘Controversy’, ‘1999’, ‘Around the World in a Day’ ili spomenuti ‘Purple Rain’).

Iako je riječ o, po definiciji, demo albumu u Princeovom slučaju taj pojam nema regularno značenje, jer ove pjesme su ogoljene samo ako se kao takve uklapaju u autorovu viziju, kao primjerice u slučaju romantične ‘Noon Rendezvous’ Sheile E. Ostatak materijala uglavnom je razrađen do zadnjeg detalja pa se većina izvođača nije ni trebala previše odmicati od Princeovih nacrta, dok je u nekim slučajevima, primjerice u ‘Manic Monday’ Banglesa, zadržan čak i dio instrumentarija iz izvorne snimke poput pratećih vokala. Uz ‘2U’ i ‘Glamorous Life’, ova je pjesma najpoznatija među odabranima. Stilski i što se tiče izvođača kojima su pjesme namijenjene tek je nekoliko iskoraka iz poznatog Princeovog hibrida funka, r’n’b-ja, popa, new wavea i koječega. ‘You’re My Love’ napisana je pod ridikuloznim pseudonimom Joey Coco za country-pop superzvijezdu Kennyja Rodgersa, dok je ‘Love… Thy Will Be Done’ snimila američka pop zvijezda Martika na svom drugom albumu i s datumom nastanka u siječnju 1991. najmlađa je pjesma u kolekciji. Uz već dva spomenuta postumna albuma na tržištu u manje od godinu dana za očekivati je da ovo tek početak otkrivanja nepoznate ostavštine Princea, a u to je, iako donekle rezervirano, uvjeren i Michael Howe, spomenuti kustos njegovog opusa, dok su milijuni fanova glazbenika posebni zainteresirani za čitav niz zgotovljenih pa napuštenih projekata. I Prince je za života znao reći da za dio Vaulta svakako očekuje objavljivanje, a time je Howeov zadatak još odgovorniji.

Pročitajte još

No country for old men

Ivan Jelčić

Povratak ikona 80-ih: Barokna Madonna i Springsteenove kaubojke

Petar Ipšić

Odlazak posljednjeg iz ‘Kluba tisuću’

Petar Ipšić

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija