Slušni aparat

D.J. setovi koji su ‘pokvarili’ Coachellu

Britanski glazbenik Richard D. James poznatiji pod pseudonimom Aphex Twin u travnju je nastupio na jednom od najglasovitijih svjetskih glazbenih festivala – kalifornijskoj Coachelli. Dio ležernijih posjetitelja koji su se tu našli zbog dobre zabave i dobrobiti pustinjskog zraka (a kojih nije malo) i slučajno su zalutali u Mojave šator (prvog ili drugog festivalskog vikenda) upravo na vrijeme da čuju ovog čarobnjaka elektronske glazbe, možda nisu dobili ono po što su došli. Nadobudna ljubiteljica edM-a (Electronic dance music) svoje iskustvo s glazbom ovog rezerviranog samotnjaka, čiji su d.j. setovi rijetki kao i njegova medijska prisutnost, opisala je u videu na svom You Tube kanalu, što je u glazbenim medijima ponovno potaknulo raspravu o tome kako, unatoč činjenici da je house potekao iz Chicaga, a techno iznikao iz Detroita, Amerikancima još uvijek izmiče razumijevanje klupske kulture. Iako još nije sortirala svoje osjećaje da može reći sviđa li joj se ili ne ono što je čula, na ovu mladu osobu iskustvo dvosatnog Aphex Twin nastupa ostavilo je iskren i snažan dojam, a time je njena ispovijest vrijedna odobravanja, a nikako ne ismijavanja. Glazba koju je čula posve je drugačija od onoga na što je naviknuta posjećujući klubove i festivale ili prateći Top 40 hitove na Spotifyu i prvi put je pojmila koncept da plesna glazba može biti i umjetnost, ‘an emotional thing’, kako se izrazila, a ne samo put u eskapizam vikendima. O životu ovog crvenokosog 47-godišnjaka malo je poznato. Richard David James rođen je 1971. u Limericku, Irska, a odrastao je u Cornwallu, uz grubu obalu golih litica na samom dnu britanskog otoka, tako da ga je geografska udaljenost od europskih prijestolnica ravea s početka 90-ih morala definirati, htio on to ili ne. Ipak, za nekoga tko cijeni svoju anonimnost James je bio vrlo sklon medijskim ‘bombama’ i glasinama koje je nerijetko sam plasirao u rijetkim intervjuima koje bi dao. Neke od tih glasina ispostavile su se točnima, poput one da je za kretanje Cornwallom kupio tenk. Međutim, ispostavilo se da nije riječ o tenku kakvog je poručnik Hubert Gruber vozio u ‘Allo ‘Allo, ali je bila riječ o Daimler Ferret Mark 3 oklopnom vozilu iz 1950-ih sa strojnicom.
Neki od mitova, pak, koji se uz njega vežu još nisu razjašnjeni. Aphex Twin zorno opovrgava predodžbu da je svaka elektronska glazba plesna glazba. Reference radi, često ambijentalan zvuk nema nikakve veze s Vangelisom ili s glazbom kakvu stvara Jean-Michel Jarre, nego inspiraciju crpi iz djela Johna Cagea i Briana Enoa te, naravno, Kraftwerka, dok je ostatak 100 posto autorski i kao ništa što ste u životu čuli. Tijekom karijere James je koketirao s različitom stilovima elektronske glazbe, ali ambijentalnost je ostala jedina stalna okosnica njegovog rada, a da bi ga opisali skovali su termin idM ili Intelligent dance music. Glazba koju stvara Richard D. James nikada nije bila namijenjena za konzumiranje u trenucima dekadentnog otpuštanja ventila i kao takva ima više dodirnih točaka s Pink Floydima nego primjerice s Daft Punk. Najočitiji primjer utjecaja post-industrial ambijentalne elektronike Aphex Twina u, uvjetno rečeno, pop glazbi su albumi Radioheada u novom mileniju, a posebice njihovo remek djelo ‘Kid A’. Laskanje drugih glazbenika James će obično odbaciti. U jednom intervjuu koji je dao promovirajući album ‘Drukqs’ iz 2001. odbacio je mogućnost turneje s Radiohead, koji su u više navrata izrazili divljenje njegovom radu, kazavši kako je dovoljno grozno iz večeri u večer slušati bend koji voliš, a kamoli onaj koji ne voliš. Nakon niza prepoznatih ostvarenja iz 90-ih, albuma ‘Selected Ambient Works ii’, ‘I Care Because You Do’, ‘Richard D. James Album’ ili singlova ‘Come to Daddy’ i ‘Windowlicker’, koje su pratili i uspješni video spotovi, James je uglavnom bio diskografski neaktivan. Na scenu se, nakon 13 godina, vraća 2014. ostvarenjem ‘Syro’, za koji je uz odobravanje kritike nagrađen i Grammyjem u kategoriji najbolji dance/elektronički album pobijedivši u konkurenciji Deamau5 i Royksopp. Album je pratio nizom ostvarenja kraćeg formata što daje naslutiti da je Richard D. James pronašao novu dozu inspiracije i da je opravdano očekivati nova izdanja ovog istinskog glazbenog inovatora.

 Foto: aphextwin.warp.net

Pročitajte još

Odlazak posljednjeg iz ‘Kluba tisuću’

Petar Ipšić

Digital hardcore

Ivan Jelčić

Morcheeba, u Dubrovnik stiže bend koji miriše na ljeto

Petar Ipšić