Slušni aparat

Blagdanski izlog – Svemirski Beck i angažirani Coldplay

Predblagdansko vrijeme tradicionalno je vrlo bogato izdanjima pa smo samo kroz studeni dobili nekoliko jako zanimljivih noviteta i atraktivnih reizdanja, poput retrospektive radova Pink Floyda od odlaska Rogera Watersa naovamo, a koja ćemo na ovim stranicama predstaviti do kraja kalendarske godine. ‘Kiwanuka’ je treći album 32-godišnjeg londonskog singer-songwritera ugandskog podrijetla Michaela Kiwanuke i njegovo do sada najzrelije autorsko djelo ispunjeno istinskim ljudskim emocijama, duboko i toplo.

Odmah nakon uvodnih ‘You Ain’t The Problem’ i ‘Rolling’ dobijete dojam da su ove pjesme mogle biti snimljene u doba vladavine mnogih autorovih uzora poput Hendrixa, Dylana, Wondera ili Marvina Gayea, a odlika bezvremenosti provlači se kroz čitav album kojim dominiraju balade i mid-tempo komadi orkestriranog soula poput singlova ‘Piano Joint’ i ‘Hero’. Istovremeno retro i suvremen ‘Kiwanuka’ je album za introspektivne trenutke sa slušalicama na ušima. Audiofilima neće biti mrzak ni novi album svemirskog kauboja Becka kojemu posljednjih godina Grammyji padaju u krilo, unatoč neodobravanju Kanyea Westa i njegovog ega. Beck pak svoje osobnosti poput Kanyea ne mijenja na Twitteru nego isključivo u studiju u koji je ovaj put ušao sa sveprisutnim Pharellom Williamsom. Ideja o ovoj suradnji u Beckovoj glavi rodila se još početkom 2000-ih, u vrijeme kada Timbaland, Missy Elliott i Williamsov produkcijskim tim Neptunes suvereno vladaju eterom. No, gotovo 20 godina poslije, izrodio se čudan, ali pitak spoj Beckovih popičnijih trenutaka i moderne produkcije. ‘Hyperspace’ ipak nije party album kakav su mnogi očekivali nakon što je prvi singl ‘Saw Lighting’ blues rif na akustičnoj gitari i usnu harmoniku suprotstavio Pharrellovim futurističkim programiranim beatovima. Umjesto replike ‘Mindite Vultures’ (Beckov plesni album iz 1999.) dobili smo album sofisticiranog minimalizma na kojem je neobično nevidljivi Pharrell odradio izvrstan posao pustivši Beckove pjesme da dišu bez da se gura u prvi plan.

Na dan izlaska albuma ‘Everyday Life’ britanski arena rokeri Coldplay održali su dva ekskluzivna You Tube nastupa bez publike u Ammanu, glavnom gradu Jordana. ‘Sunrise’, prvi dio dvostrukog albuma, Chris Martin i ekipa izveli su ranojutarnjim nastupom na Citadeli dok se sunce dizalo nad vizurama Ammana, dok je drugi dio naslovljen ‘Sunset’ predstavljen u sam smiraj dana. Vizualno prekrasno glazbeno iskustvo istovremeno je i prvi nastup benda u toj državi arapskog svijeta. Tek 52 minute dug album obiluje zvukovima Afrike i Bliskog istoka, koje je pritom bend vrlo vješto uklopio u svoje tradicionalno himničke i pjevljive skladbe. Singlovi ‘Orphans’ i ‘Champion of the World’ ili suradnja sa Stormaeom u ‘Arabesque’ idu u red najboljeg što su odavno snimili. Stihovi su veći problem. Društveno angažirane poruke poput ‘Dijelimo istu krv’ ili ‘Glazba je oružje budućnosti’ prežvakane su još od vremena kada su njihovi uzori U2 nosili značke izviđača koji će zaustaviti ratove i spasiti svijet od propasti. No, to ne znači da ‘Everyday Life’ nije vrijedan vaše pažnje. Dapače, kada bend poput Coldplaya, kojeg vole i slušaju milijuni ljudi, odluči globalno promovirati jednakost i razum u svijetu kojim vladaju podjele i mržnja, treba biti nepopravljivi cinik kako biste im to zamjerali. Ako su vas posljednjim albumima, posebno neobjašnjivim koketiranjem s edm-om, pomalo otuđili, bit će vam drago čuti da su na ‘Everyday Life’ otkrili novo vrelo inspiracije.

Inspiracija nije bila posebno blagonaklona prema rock gigantima Pink Floyd nakon što ih je napustio glavni autor Roger Waters. Ipak, bend predvođen Davidom Gilmourom uspio je nekako sklepati dva studijska albuma, jednako toliko koncertnih te jedan album ostataka iz vremena ‘The Division Bell’. Sve ih na 16 diskova, uz neobjavljene demo snimke i snimke uživo te video materijal i drugu memorabiliju kompilira box set ‘The Later Years 1987–2019’. Iako će ovo bogato izdanje na police 13. prosinca, za ležernije štovatelje benda na streaming servisima pojavila se skraćena verzija. ‘Highlights’ tako donosi najbolje trenutke s albuma ‘A Momentary Lapse of Reason’ (podebljane neiskorištenim dionicama Richarda Wrighta i s nanovo snimljenim bubnjevima Nicka Masona) kao i nekoliko neobjavljenih snimki iz 1994. godine, live snimke s dopunjenog albuma ‘Delicate Sound of Thunder’ te s nastupa u Knebworthu 1990. godine.

Iz tiskanog izdanja: 4. PROSINCA 2019

Pročitajte još

Krije li 2020. povratak rocka?

Petar Ipšić

Sanjaju li androidi o električnim gitarama?

Ivan Jelčić

Aaliyah – zauvijek mlada R&B princeza

Petar Ipšić

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija