Slušni aparat

Aaliyah – zauvijek mlada R&B princeza

‘CrazySexyCoool’, ‘Baduizm’, ‘Brown Sugar’ ili ‘Miseducation of Lauryn Hill’. Devedesete su bile bogate albumima koje već odavno nose pečat stožernih djela R&B-ja. Drugo desetljeće novog milenija donijelo nam je pak moderne klasike poput albuma kritici omiljenog Franka Oceana i gotovo svega što su u ‘desetim’ snimile Beyonce i njena sestra Solange. Između dva spomenuta produktivna vala smjestio se treći i nepravednom igrom sudbine posljednji album princeze žanra. Dana 16. siječnja 2020. Aaliyah Dana Haughton, koja rođendan dijeli sa Sade, svojim velikim glazbenim uzorom, navršila bi 41. godinu. Aaliyah, koju su prijatelji i suradnici, a kasnije i fanovi, zvali Babygirl, u novi milenij zakoračila je s velikim kreditnim potencijalom zahvaljujući inovativnim hit singlovima stvorenim u kuhinji producenta Timbalanda, čarobnjaka urbanog popa u nastajanju.

Oba singla objavljena su na soundtrack albumima, a prvi od njih, ‘Are You That Somebody’ (Dr. Doolitle, 1998.) jedan je od najimpresivnijih trenutaka R&Bja devedesetih. Komad avangardnog funka sa semplom bebinog gugutanja, gitarskim rifom, razlomljenim ritmom i karakterističnom tehnikom beat-boxinga te drugim elementima koje će Timbaland naplatiti nekoliko godina kasnije suradnjom s Justinom Timberlakeom. Tek friška devetnaestogodišnjakinja, ali i veteranka s već dva albuma iza sebe, Aaliyah oduševljava vokalnom izvedbom koja je kontrolirana, ali i zavodljiva na način koji izmiče mnogim ekstrovertiranim ‘narikačama’ ovog žanra. No, ta je pjesma bila samo uvod u ono što će uslijediti. Soundtrack za film ‘Romeo Must Die’ u kojem je Aaliyah odigrala i glavnu žensku ulogu objavljen je u ožujku 2000. godine, a najavio ga je singl ‘Try Again’. Aaliyah, Timbaland i Stephen Garret opet odlaze korak dalje inkorporirajući utjecaj izvornog techno zvuka Detroita (grada koji se vezuje uz njeno odrastanje) i producirajući vrlo vjerojatno do tada najneobičniji R&B singl koji je zasjeo na prvo mjesto Billboarda. Pjesma koja frca od optimizma posveta je pionirima hip-hopa, dvojcu Eric B & Rakim i njihovom klasiku ‘I Know You Got Soul’, a remek djelo urbanog popa posebno krasi hipnotički digitalni ritam i neodoljivi repetitivni refren koji ni nakon dvadeset godina nije izgubio ništa od izvorne privlačnosti, baš kao što pjesma u cjelini i dan danas zvuči jednako suvremeno kao i tada. Kada je konačno došlo vrijeme da Aaliyah snimi svoj prvi pravi ‘odrasli’ album (prvijenac s R. Kellyjem, s kime je bila u tajnom braku, snimila je s 15, a drugi s nepunih 18 godina) nije bilo razloga za promjenu pobjedničkog tima. Iako Timbaland nije isključivi producent albuma, pjesme koje potpisuje u suradnji s tekstopiscima Stephenom Garretom i Missy Elliot spadaju u neke od vrhunaca albuma.

‘We Need a Resolution’ s blagim utjecajima zvuka Bliskog Istoka i ‘More Than a Woman’ prvi su singlovi skinuti s ‘Aaliyah’ (2001.), dok neo soul balada ‘I Care 4 U’ u jednakim razmjerima duguje Princeu i bristolskim trip-hop majstorima Portishead. No, ‘Aaliyah’ nudi i puno više. Amalgam je to raznolikih utjecaja njene autorice koji uz one očite, spomenutu Sade, Michaela Jacksona ili En Vogue, ne isključuju čak ni one manje očekivane poput hibridnog metal benda Korn ili ovogodišnjih laureata R’n’R Kuće slavnih Nine Inch Nails. Utjecaj industrial rocka može se prepoznati u pjesmi ‘I Can Be’, dok u ‘I Refuse’ kroz elektro podlogu isplivava nepogrešivi osjećaj za melodiju Stevieja Wondera. Tko zna što bi sve do svoje 41. godine života Aaliyah postigla kao glazbenica i glumica da nije dan ranije od predviđenog roka završila snimanje spota za treći singl ‘Rock The Boat’. Ona i njen osmočlani tim rano ujutro 25. kolovoza 2001. sjeli su u prekrcanu dvomotornu Cesnu za Miami kojom je upravljao, ispostavilo se kasnije, nelicencirani pilot. Avion se srušio tek 60 metara od kraja piste zračne luke na otočju Abaco u Bahamima.

U kolovozu ove godine navršit će se 19 godina od njene nesretne smrti. Nažalost, ukoliko na nekoj od streaming platformi, uključujući Deezer, Spotify ili sveprisutni You Tube, poželite doći do njenog malog, ali utjecajnog portfelja, bit ćete uskraćeni za to iskustvo. Višegodišnja je to trakavica, a najgore je to što vlasnik albuma ‘One In A Million’ i ‘Aaliyah’ te posthumnih kompilacija i neobjavljenog materijala, misteriozni diskograf Barry Hankerson, ujedno ujak pokojne pjevačice, izbjegava otkriti razloge takvog postupanja, ali uporno odbija prepustiti javnosti te pjesme. Svake godine pred rođendan pjevačice mučna priča se iznova aktualizira dok nasljeđe vječno mlade R&B princeze nepovratno slabi.

Foto: www.discogs.com, www.aaliyah.com

Pročitajte još

Finska – država s najviše metal bendova

Ivan Jelčić

Djevojka koju su zvali Glas

Petar Ipšić

Najprodavaniji album u irskoj povijesti

Petar Ipšić

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija