Natrag
17.12.2017 07:05

facebook

twitter

google

rss

dulist

Referendum je neustavan i nezakonit!

25.1.2012 @ 12:05 Dulist Aktualno

Podijelite:

Nakon jučerašnji reakcija i izjava saborskih zastupnika kojima opovrgavaju tvrdnje iz teksta „Referendum nije prošao!?!“ objavljenog na našem portalu, dubrovački odvjetnik i danas argumentira svoje tvrdnje kako je okončani referendum neustavan i nezakonit.

– Nije ovdje problem o nesuglasju propisa višeg reda – Ustava i propisa nižeg reda – zakona (o referendumu) pa da se neposredno primjenjuju odredbe Ustava, nego je riječ o tome da se nove odredbe Ustava o referendumu ne mogu primjenjivati ni posredno ni neposredno prije donošenja, odnosno usklađivanja zakona o referendumu – tvrdi Ivica Ban.
 
Njegov tekst prenosimo u cijelosti:
 
Netom okončani referendum je neustavan i nezakonit
 
Nije sporno da je prema važećim odredbama Ustava RH za donošenje odluke o pristupanju Hrvatske u EU potrebna natpolovična većina glasova od ukupnog broja glasova glasača koji su izišli na referendum, te da je Ustav po pravnoj snazi iznad zakona.
Međutim, problem je u tome što se prema Ustavnom zakonu za provedbu Ustava Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 121/10.) odredbe promijenjenog Ustava o referendumu ne mogu primjenjivati prije donošenja, odnosno prije usklađivanja zakona o referendumu.
 
Dakle, Promjene Ustava iz lipnja 2010. su stupile na snagu danom donošenja ali se prema slovu Ustavnog zakona za provedbu Ustava Republike Hrvatske ne mogu primjenjivati dok se zakonom o referendumu ne propiše provedba referenduma po novim ustavnim pravilima.
 
Donošenja novog, odnosno usklađivanje postojećeg zakona o referendumu nije samo pitanje prepisivanje u zakon nove ustavne odredbe o potrebnoj većini za donošenje odluke na referendumu, nego i sukladno toj promijeni i propisivanje novih pravila prethodne rasprave, provođenja i financiranja promidžbe i zakonskog reguliranja drugih važnih pitanja za ravnopravnost svih sudionika i svih opcija u referendumu, dostupnost svih relevantnih podataka, demokratičnost javne rasprave i drugih bitnih pitanja za ustavnost i zakonitost, te ravnopravnost i demokratičnost provedbe referenduma i utvrđivanja njegovih rezultata.
 
Pošto ništa od naprijed navedenog u netom okončanom referendumu nije bilo propisano i utvrđeno u važećem (starom) zakonu o referendumu, a trebalo je biti po duhu i slovu važećeg Ustava i Ustavnog zakona za provedbu Ustava, to je i netom okončani referendum po mom mišljenju neustavan i nezakonit, te nelegitiman. 
 
*********************************************
 
Pravni je lijek za naprijed navedene nezakonitosti i neustavnost referenduma podnošenje zahtjeva Ustavnom sudu RH za provođenje nadzora nad ustavnošću i zakonitošću državnog referenduma temeljem članka 88. u svezi s člankom 96. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj: 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst).
Postupak nadzora nad ustavnošću i zakonitošću referenduma može se pokrenuti u roku od 30 dana od dana objavljivanja rezultata referenduma u "Narodnim novinama".
Ovlaštenici podnošenja zahtjeva iz članka 88. Ustavnog zakona u postupku državnog referenduma su:
1) političke stranke,
2) najmanje 100 birača,
3) udruge čiji su programi ili djelovanje jasno povezani s pitanjima vezanim uz konkretan referendum.
U postupak nadzora nad ustavnošću i zakonitošću referenduma Ustavni sud može poništiti odluku Državnog izbornog povjerenstva o utvrđivanju rezultata referenduma. 
 
****************************************************************
 
Nije ovdje problem o nesuglasju propisa višeg reda – Ustava i propisa nižeg reda – zakona (o referendumu) pa da se neposredno primjenjuju odredbe Ustava, nego je riječ o tome da se nove odredbe Ustava o referendumu ne mogu primjenjivati ni posredno ni neposredno prije donošenja, odnosno usklađivanja zakona o referendumu kojim će se propisati sve što je potrebno za provedbu novih ustavnih rješenja o referendumu, a ovo nije propisano nikakvim nižim propisom od Ustava, nego je to propisano Ustavnim zakonom (za provedbu Ustava) koji je u istom rangu s Ustavom, tako da je odgovor Vlade RH na izneseni prigovor o neustavnosti i nezakonitosti referenduma posve promašio temu …
 
Ivica Ban, Dubrovnik
 

Također u drugom dopisu Ivica Ban dodaje:
 
Odredbama članka 4. i 7. Ustavnog zakona za provedbu Ustava Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 121/10.) propisana je obveza usklađenja zakona o referendumu s novim ustavnim odredbama o referendumu prije nego što se one mogu primjeniti.
 
Donošenje novog, odnosno usklađivanje postojećeg zakona o referendumu nije samo pitanje prepisivanja u zakon nove ustavne odredbe o potrebnoj većini za donošenje odluke na referendumu, nego i sukladno toj ustavnoj promijeni, kojom je određeno da referendumsku odluku o udruživnju Hrvatske sada može donijeti i desetak birača koji pristupe referendumu (pošto nema više ranijeg osigurača da na referendum mora pristupiti natpolovična većina svih birača), onda je sukladno takvoj opasnosti za donošenje jedne tako važne odluke od strane možebitno nebitne manjine birača bilo potrebno ugraditi nove zakonske osigurače demokratičnosti takve odluke, kao što su to zakonom definirana pravila prethodne rasprave, a posebno provedbe i financiranja promidžbe i zakonskog reguliranja drugih važnih pitanja za ravnopravnost svih sudionika i svih opcija u referendumu, dostupnost svih relevantnih podataka, demokratičnost javne rasprave i drugih bitnih pitanja za ustavnost i zakonitost, te ravnopravnost i demokratičnost provedbe referenduma i utvrđivanja njegovih rezultata.
 
Nažalost to nije urađeno, pa se samo strana koja se zalagala za priključenje Hrvatske Europskoj uniji mogla koristiti državnim proračunskim sredstvima, dakle sredstvima svih građana (tj. birača), i to u ničim ograničenoj količini za promidžbu svoje opcije, dok istovremeno protivnici priključenja Hrvatske Europskoj uniji za promidžbu svoje opcije nisu dobili ni kune iz državnoga proračuna. Nadalje, protivnici priključenja Hrvatske Europskoj uniji u medijima nisu dobili ni približno isti tretman, prostor i minutažu za iznošenje i obrazlaganje svojih stajališta, a to su po mom mišljenu glavni razlozi zašto je netom održani referendum protuustavan, nelegalan i nelegitman.
 
Naime, ne može se od važećeg zakona o referendumu uzeti i primjenjivati ??samo ono što zagovarateljima referenduma (Vladi RH i drugima) odgovara (nikakve odredbe o finaciranju referendumske promidžbe, ravnopravnom i jednakom pristupu medijima itd.), a odbaciti i neuvažavati jedini sada postojeći zakonski zaštitni mehanizam da je za uspjeh referenduma potrebno da mu pristupi većina od ukupnog broja birača.

 
 
 
 
 

Komentari





O autoru: Dulist


Iz rubrike
Impressum |  © 2013 dulist d.o.o. Sva prava pridržana