Natrag
25.2.2017 07:50

facebook

twitter

google

rss

dulist

Javnost ne zaboravlja loše poteze

9.6.2012 @ 22:10 Andrea Falkoni Račić Aktualno
Javnost ne zaboravlja loše poteze
2;2

Podijelite:

Vrijednost komunikacije političara s građanima i medijima dolazi do posebnog  izražaja kada se odvija na lokalnoj razini.

O odnosu političara, medija i građana govori dr.sc. Meri Maretić, stručnjakinja za odnose s javnostima lokalne samouprave te dugogodišnja savjetnica za kulturu, udruge građana i informiranje u Upravnom odjelu za prosvjetu, kulturu i šport Splitsko-dalmatinske županije.

Imate bogato iskustvo u novinarstvu i u odnosima s javnošću. Dakle, bili ste na obje strane. Kako vidite odnos politike i medija?
– Uloga medija od iznimne je važnosti zbog mogućnosti  utjecaja na javno mnijenje i kreiranje slike političara u javnosti. Prilagođavanje političara medijskim pravilima i mudro korištenje komunikacijskih kanala prilika su za uspješnije javno prezentiranje onima, koji uz postignute rezultate, poznaju strukturu medija i način njihovog funkcioniranja.

Proučavanje medijskog djelovanja, strategija odnosa s javnošću i komunikacijskih tehnika  tijekom prvih lokalnih neposrednih izbora jasno pokazuju snažnu povezanost komuniciranja i utjecaja na izborne rezultate. Prvi izbori tijekom kojih su izravno birani kandidati za općinske načelnike, gradonačelnike i župane provedeni su u svibnju 2009. godine i predstavljali su pravi istraživački izazov s komunikološkog aspekta.
 
KONCENTRACIJA MOĆI
 
Sve veću vrijednost dobivaju novi mediji i društvene mreže. Mislite li da su tijela lokalne samouprave dovoljno prisutna na društvenim mrežama (Facebook, Twitter…)?
– Lokalna samouprava, u okvirima modernog komuniciranja s javnošću, korištenjem novih medija ima velike mogućnosti različitih oblika komunikacijskih aktivnosti. Rezultati najnovijih istraživanja ukazuju na nedovoljno iskorištene potencijale. Puna interaktivnost može dati značajan doprinos na području razvijenog globalnog komunikacijskog tržišta.

Podizanje razine svjesnosti o važnosti korištenja novih medija trebala bi biti jedna od prioritetnih zadaća čelnika u jedinicama lokalne samouprave. Personalizacijom kampanja dolazi do sve većeg korištenja popularnih društvenih mreža u cilju predstavljanja političara i stranaka široj javnosti, što bi u budućnosti moglo pozitivno utjecati i na aktivnije predstavljanje lokalnih zajednica.
 
Dubrovačka gradska uprava u protekle tri godine ulazi iz sukoba u sukob s nizom organizacija civilnog društva, od Društva za zaštitu životinja, Društva prijatelja dubrovačke starine, Zaklade Blaga djela, Art Radionice Lazareti. Koliko je danas važan kvalitetan odnos lokalne samouprave prema organizacijama civilnog društva kao specifičnoj javnosti, i koja je cijena nesuradnje dubrovačke gradske uprave s navedenim udrugama?

– Percepcija aktualnih problema u javnosti iznimno je važna, jer određene odluke upravnih tijela utječu na svijest pojedinaca i jasno je da je za promjene potrebna kritična masa građana. Obnašanje političkih funkcija nosi veliku odgovornost, jer nije jednostavno u svakom trenutku donijeti odluku koja odgovara svima. Izabrani čelnici ne trebaju olako podilaziti građanima, ali isto tako svaka odgovorna vlast ne bi trebala zaobilaziti konzultiranje svojih građana o ključnim potezima.
Obnašanje političkih funkcija nosi veliku odgovornost, jer nije jednostavno u svakom trenutku donijeti odluku koja odgovara svima. Izabrani čelnici ne trebaju olako podilaziti građanima, ali isto tako svaka odgovorna vlast ne bi trebala zaobilaziti konzultiranje svojih građana o ključnim potezima

Prema političkim analitičarima, važno je teže li izabrani čelnici koncentraciji moći i samostalnom odlučivanju, kakve osobine ličnosti imaju i, što je najvažnije, prilagođavaju li se stvarnosti ili tu istu stvarnost nastoje prilagoditi sebi. Kako stoji u jednom od najvažnijih dokumenata o upravljanju na lokalnim razinama „Europskoj  povelji o lokalnoj samoupravi“ – upravo lokalna razina predstavlja temelj demokratskog sustava, omogućuje pravo građanima na sudjelovanje u donošenju odluka i treba biti otvorena za dvosmjernu komunikaciju.
 
NAJVIŠE GUBE GRAĐANI
 
Gradonačelnik Vlahušić u nekoliko navrata ignorirao je poziv duLista na razgovor, bez posebnog objašnjenja. Ujedno očekuje kandidaturu za novi gradonačelnički mandat. Kako Vi to komentirate?
– Komunikacija s javnošću je politika dijaloga. Pišući knjigu “Političari, mediji, građani“ četiri sam godine analizirala te tri najvažnije karike političkog komuniciranja. Proučavanjem načina, učestalosti i kvalitete komunikacije lokalnih čelnika s građanima putem medija, dobiveni su rezultati  koji pokazuju da čestim prekidima dijaloga između predstavnika vlasti i medija – najviše gube građani. Ta pojava je posebno uočljiva u manjim, zatvorenim sredinama.

Svjesnost o komunikološkim aktivnostima može biti  presudna  za dobivanje ili gubljenje potpore biračkog tijela određenim političkim programima. Demokratska komunikacija podrazumijeva spremnost na razgovor, uvažavanje povratne informacije kao i razumijevanje sugovornika te prava na različitost mišljenja. Političke stranke oblikuju informacije i očekuju kvalitetnu interpretaciju poruke prema biračkom tijelu. Stranački programi se u lokalnim sredinama poistovjećuju s istaknutim pojedincima i u konačnici ocjenu svih elemenata daju oni koji su najvažniji – birači u trenutku izbora.
 
S obzirom na njegov dosadašnji učinak u mandatu gradonačelnika, može li se reći da je dubrovački gradonačelnik Vlahušić sofisticiranija verzija splitskog gradonačelnika Keruma?
– Marketinško-politička usmjerenost u obraćanju građanima podrazumijeva poznavanje svog političkog „tržišta“, sredine u kojoj izabrani čelnici žive i koju predstavljaju. Neoprezne izjave često znaju srušiti mostove buduće suradnje, jer javnost ne zaboravlja loše poteze. Vještina političkog djelovanja očituje se u vođenju stalne i trajne, gotovo svakodnevne  kampanje. Biti „najbolji“ kandidat znači ostvariti obećano, nastojati približiti programe ciljnim skupinama – građanima.

Kvalitetnom i iskrenom dvosmjernom komunikacijom mogu se pojasniti čak i planirani projekti, koji se, iz različitih razloga,  nisu uspjeli realizirati. Ne smije se zanemariti ni razvijena demokratska svijest, dostojanstvo i ugled čelnika u lokalnoj sredini. Javnost očekuje i bira osobu kojoj može vjerovati. Koliko je tko postigao u proteklom mandatu i kakav je trag ostavio vidjet će se vrlo brzo – na predstojećim lokalnim izborima.
 
Još uvijek živimo u patrijarhalnom društvu i, bez obzira na pozivanja na Zakon o jednakosti spolova, žene su slabo zastupljene u Saboru, vijećima, na listama. Mogu li žene biti uspješne u politici?
– Neupitno je da su žene itekako uspješne u politici. Pravi problem je u njihovoj nedovoljnoj zastupljenosti, iako su  sve više svjesne svoje moći i potencijalne snage. Uz velik broj obrazovanih i poduzetnih žena logično bi bilo očekivati upečatljiv trag i u političkom životu. Utjecaj na realnu političku stvarnost, sudjelovanje na predloženim listama i konačno izbor na mjesta gdje se donose odluke – to bi trebao biti jedan od važnih ciljeva.  Poseban problem se može uočiti  u brojnim lokalnim sredinama, gdje su žene gotovo  nevidljive na političkoj sceni. Ženske udruge i njihova inicijativa trebale bi biti temelj na kojem će nastati promjene.

Komentari





O autoru: Andrea Falkoni Račić

Profesorica sam povijesti i etnologije, no igrom slučaja, ili sreće, nakon završenog studija počela sam raditi kao - novinarka. I u tom poslu, uz lijepe, ali i teške trenutke, ostala niz godina. Volim kad svojim radom pomažem ljudima velikog srca. U slobodno vrijeme, nije da ga baš imam, čitam, slušam, osluškujem...

Iz rubrike
Impressum |  © 2013 dulist d.o.o. Sva prava pridržana