Aktualno

20 tisuća stranica – 30 godina

20 tisuća stranica - 30 godina

Hrvatska elektroprivreda spremna je za izgradnju Hidroelektrane Ombla, projekta o kojem se govori gotovo 30 godina.

Stoga je za predstavnike Grada Dubrovnika i Dubrovačko- neretvanske županije, te medije, organizirano predstavljanje projekta čija je procijenjena vrijednost 152 milijuna eura, s rokom izgradnje pet godina.

Prema riječima Tomislava Paviše, voditelja projekta, HE Ombla danas bi mogla opskrbiti 45 tisuća kućanstava. Paviša je, između ostaloga istaknuo i kako su istraživački radovi počeli davno, a njihov cilj bio je utvrditi prirodno stanje, odabir tehnološkog rješenja te utvrđivanje utjecaja na kvalitetu vode, okolnih padina i živog svijeta. A od 1983 godine do danas, istaknuo je, izrađena je projektna dokumentacija koja sadrži čak 20 tisuća stranica.

Fliš i dolomiti su, naglasio je, potpuno pouzdane prirodne barijere koje brane prelijevanje prema Zatonu i Zavrelju.
– Mi ne gradimo akumulaciju. Ona je ovdje milijunima godina, pod zemljom je, shvatite je kao spužvu koja se cijedi kroz jedan kanal na Omblu gdje interveniramo – rekao je glavni projektant Zvonimir Sever, govoreći o kako je rekao, jednoj od glasina koje su se pojavile oko ovog projekta, koje su neutemeljene, a odnose se na to kako će izgradnjom akumulacije doći do iniciranja potresa. No, ovdje za to straha nema, naglasio je projektant.

Tijekom rasprave postavilo se i pitanje EBRD-a, odnosno potvrde podataka i same studije bankabilnosti koja je pokazala kako je projekt HE Ombla 'rizičan i komercijalno neisplativ'. Odgovarajući na novinarsko pitanje o tome predstavnici HEP-a nisu demantirali postojanje te studije, no više su puta naglasili kako je riječ o 'draft verziji' s kako je rekao Sever, netočnim podatcima. Spominjala se i jezična barijera francuskih konzultanata koji su za EBRD radili studiju bankabilnosti, ali i činjenica kako 'francuska tvrtka koja ju je radila u dva mjeseca nije bila u stanju proučiti svu dokumentaciju.'

Upravo radi toga je, zaključili su u HEP-u, studija puna nelogičnosti, i jednostavno predstavlja draft verziju, o čemu će se još razgovarati s EBRD-om. A Hrvatska elektroprivreda je radila svoju analizu ekonomske isplativosti projekta 'Omble', koji će, naravno, imati 'pozitivan ekonomski efekt na HEP'.
Zanimljivo je spomenuti kako su i predstavnici Europske banke za obnovu i razvoj bili na prezentaciji, no nisu se osvrnuli na ovu raspravu, a ista je potaknula i pitanje Zrinke Rudež, iz IGH, tvrtke koja izrađuje izmjene i dopune gradskog GUP-a i PPU-a. No, Rudež se upitala u koju je svrhu organiziran ovaj skup.

– Moj je dojam da je svrha uvjeriti bankare u to da smo mi unutar svih institucija sustava proveli sve demokratske procedure i da stojimo iza ovog projekta – rekla je Rudež.
No, iz HEP-a su poručili kako je jednostavno riječ o slučajnosti preklapanja predstavljanja projekta s pregovorima s EBRD-om.
 

O HE
Projektno rješenje, navode iz HEP-a, temelji se na prirodnim karakteristikama ovog područja: na lokaciji izvora Omble stvara se prirodna podzemna akumulacija, dok će stjenski masiv predstavljati prirodnu branu. Svi ključni dijelovi HE Ombla (akumulacija, brana, strojarnica i rasklopište) bit će smješteni u podzemlju. Takvo tehničko rješenje elektrane uvjetovano je konfiguracijom terena, geološko, strukturom područja, rezultatima provedenih istražnih radova i ispitivanja, položajem i karakterom, vodotoka kao i užim i širim okruženjem, Takvim smještajem u podzemlje, uz uštede u odnosu na klasičnu nadzemnu gradnju, na najmanju moguću mjeru smanjuje se utjecaj na okoliš i zauzimanje korisnog prostora.
Buduća elektrana bit će višenamjenski objekt jer će se u okviru projekta izgraditi poseban pročistač pitke vode kojim će se povećati kvaliteta opskrbe pitkom vodom Grada Dubrovnika i okolice, a kapaciteti dubrovačkog vodovoda će se utrostručiti.
 

Pročitajte još

USTAVNI SUD ODLUČIO Predsjednik Milanović ne može biti mandatar niti premijer

Dulist

Vodovod rješava alternativnu opskrbu Grada vodom

Dulist

OPREZNO POD DUBOM! Mnogi i dalje ignoriraju novu prometnu regulaciju

Dulist